Malmö stads samlade utbud av lovaktiviteter finns på kulimalmo.se.

Eget skapande, fysisk aktivitet och öppna mötesplatser på februarilovet

Malmös barn och unga kan fylla sitt februarilov med konst, kultur, sport och häng över hela stan. Stannar du helst hemma på lovet? Då finns ett digitalt utbud med dans, träning och kreativa aktiviteter med tillhörande materialpåsar att utforska. Hela utbudet under lovveckan den 21 – 27 februari finns på kulimalmo.se och allt är gratis!

Unga mellan 13 och 19 år kan testa sporter, prova på eget skapande och besöka öppna mötesplatser. Bland annat basket och open gym, skatesessions och Tiktok-läger. Friisgatan Session är också tillbaka med en workshop för alla som vill lära sig att skriva egna låtar under ledning av hiphopartisten RAHIMIC samt en föreställning med beatbox- och breakdancekollektivet Freestyle Phanatix.

För ett mer digitalt lov finns chansen att prova eller utveckla sitt musikutövande genom coachning i låtskrivande, livestreamade gitarrlektioner eller privata snabbkurser i piano. Den som gillar dans och vill dansa hemma kan ta del av Online Dance Workshops med lokala dansare i olika stilar och Dansa på fritidsgårdarna som kör live på Instagram. Malmös föreningsliv och fritidsgårdar har traditionsenligt flera lovaktiviteter och Mötesplats Otto, Somaliska freds och Hela Malmö bjuder in till häng med nya och gamla kompisar.

De lite yngre kan också välja bland massor av aktiviteter under lovet som skrivworkshops, konstverkstad eller prova bibliotekens stora lovutbud. De som går på fritidshem eller allaktivitetshus på lovet missar inget, flera av aktiviteterna kommer till dem.

Kultur på alla lov – en kulturell allemansrätt

Malmös barn och unga har fått en kulturell allemansrätt, som utgår från barnkonventionen och innehåller kulturförvaltningens samlade utbud av aktiviteter riktade till dem. Den ska ge samma förutsättningar för alla att ta del av men också påverka och att själva skapa kulturupplevelser.

– Det är barns och ungas rätt att få ta del av kultur, säger Pernilla Conde Hellman, kulturdirektör i Malmö stad. Vi är lyhörda och vill skapa aktiviteter de vill ha och deltar i. Nu utvecklar vi kulturutbudet både på skoltid och fritid och ser till att alla kan ta del av det vi erbjuder.

De som tagit del av kulturaktiviteter under lovet kommer att få en digital enkät. Svaren är till stor hjälp när nya aktiviteter skapas. Dialog med barn och unga kring aktiviteter sker i olika former för att säkerställa ett utbud som når över hela staden.

Läs mer om kulturell allemansrätt här.

För en mer inkluderande fritid

Ett lov helt utan restriktioner gör det möjligt för fler att hitta på saker och vara aktiva. Ett brett utbud av lovaktiviteter möjliggör för alla att få en rolig och meningsfull fritid.

– Vi vill i vårt aktivitetsutbud sänka trösklarna så att alla Malmös barn och unga ska ha möjlighet att delta i våra lovaktiviteter, berättar Johan Hermansson, fritidsdirektör i Malmö stad.

För barn och unga med funktionsnedsättning finns möjligheten att träffa våra parasportguider från Svenska parasportförbundet som följer med på lovaktiviteter. Under lovet kommer det även att finnas ett större utbud än tidigare av olika parasportaktiviteter.

Ur utbudet för unga 13–19 år

• 19 februari 16–20, Friisgatan Session, Workshop i låtskrivande med Sanna Rahimic samt beatbox och breakdanceföreställning med Freestyle Phanatix
  • 21–23 februari 10–14.30, Aktiv Ungdom, 3-dagarsläger måla, musikal, dans och Tiktok-dans
  • 21–25 februari 12–15, Hästhagen sporthall, Basket och open gym med Malbas Basket