Eleonorapriset 2023 tilldelas Jeanette Fridh

Eleonorapriset 2023 tilldelas Jeanette Fridh

Funktionsstödsnämndens arbetsutskott beslutade den 16 november att Eleonorapriset 2023 tilldelas Jeanette Fridh med följande motivering:

Jeanette Fridh tilldelas Eleonorapriset för sitt uthålliga engagemang för funktionsrättsfrågor och för skapandet av den universella funktionsrättsflaggan Precious som är en symbol för stolthet, mångfald och alla människors lika värde.

Flaggan samlar krafterna i funktionsrättsrörelsen inte bara i Malmö utan också i Sverige och bortom landets gränser. Flaggan vajar stolt på Öresunds Funkis och har under året synts hela vägen till New York. Den är en stark symbol för personer med funktionsnedsättning och en påminnelse om vikten av att visa varandra förståelse, öka kunskapen och bidra till starkare gemenskap mellan människor.

I över tre decennier har Jeanette, som själv är funkismamma, arbetat för att personer med funktionsnedsättning ska få en bättre tillvaro. Hon söker ständigt nya vägar för att föra funktionsrättsfrågorna högt upp på agendan. Som ordförande i den ideella föreningen FUB Malmö har hon bidragit till att utveckla föreningens breda utbud av sociala och hälsofrämjande aktiviteter för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning i Malmö.

Jeanette är en sann eldsjäl som inte ger upp. Med flaggan Precious som ögonöppnare är hon en påverkanskraft för ett mer öppet och tolerant samhälle.

Funktionsstödsnämnden är å Malmö stads vägnar stolt över att tilldela Jeanette Fridh Eleonorapriset 2023.

Totalt inkom 27 nomineringar, varav 18 var unika, av pristagare till Eleonorapriset 2023. Samtliga nominerade uppfyller förutsättningarna för Eleonorapriset och har alltså på ett eller annat sätt utfört insatser för att öka medvetenheten om funktionsnedsättningar. De har alla bidragit till ett inkluderande och mer tillgängligt samhälle för alla.

Priset kommer att delas ut den 3e december på den Internationella funktionshinderdagen, klockan 13.00 på funktionsstödsförvaltningen Fänriksgatan 1 . Allmänhet och press är välkomna. Prisutdelningen kommer att livestreamas på funktionsstödsförvaltningens Facebooksida.

– Jeanette Fridh är en sann förebild. Hennes initiativ till framtagandet av den universella funktionsrättsflaggan Precious stärker och enar alla krafter i funktionsrättsrörelsen under en och samma flagga. Hennes outtröttliga drivkraft i funktionsrättsrörelsen är beundransvärd och hennes målmedvetenhet i att sprida flaggan från Malmö till resten av världen är en källa till inspiration. Jag vill även tacka alla nominerade för det betydelsefulla engagemanget i att öka medvetenheten i funktionsrättsfrågor. Ni gör alla skillnad!, säger Roko Kursar (L), ordförande i funktionsstödsnämnden.

–Jeanette Fridh har under många år på ett förtjänstfullt sätt lyft frågor om barn med funktionsnedsättning. Preciousflaggan, som Jeanette infört, förenar alla som tycker arbetet är viktigt. Därför är Jeanette Fridh en värdig mottagare av Eleonorapriset, säger Bengt Persson (S), förste vice ordförande i funktionsstödsnämnden.

–Precious syns nu nästan överallt, det är en kraftfull symbol för allas lika värde och rättigheter. Därför riktar jag djup tacksamhet och ett varmt grattis till årets pristagare, Jeanette Fridh. Genom att skapa flaggan och utföra en gedigen insats på många plan har hon skapat gemenskap och lyft upp Malmö och funktionsrätten högt på både agendan och världskartan, säger Josefin Anselmsson (M), andre vice ordförande i funktionsstödsnämnden.

Fakta om Eleonorapriset

I augusti 2019 inrättade funktionsstödsnämnden i Malmö stad ett pris för att hedra och uppmärksamma initiativ som främjar rätten till lika värde och livsmöjligheter för Malmöbor med funktionsnedsättning. Priset gavs namnet ”Eleonorapriset”.

Eleonorapriset är uppkallat efter Eleonora Aldin. Eleonora föddes med en sällsynt genmutation som ledde till omfattande funktionsnedsättningar och vårdbehov. Eleonora dog tre och ett halvt år gammal. Eleonoras föräldrar har varit delaktiga i framtagandet av priset och genom att uppkalla det efter Eleonora uppmärksammas personer med funktionsnedsättningars rätt att leva och uppleva livet precis som alla andra.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Roko Kursar via Ursula Savonius, politisk sekreterare (L), 0738-567936

Bengt Persson via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16