Elev på Malmö Kulturskola vinnare i Pixel 2013

Alice Petersson, elev i Animerad film på Malmö Kulturskola, vann med sin 2D-animation Ägget KLASS 1 – Bästa film i Pixel Junior 2013 i förrförra veckan! Det är inte första gången Alice tar hem pris i Pixel, i fjor tog hon hem tredje pris i samma kategori med filmen Hålet.

Juryns motivering till Bästa film i Pixel Junior 2013 löd: "Vinnaren i klass 1 får priset för att ha byggt upp en tydlig och sammanhållen berättelse, med en fin balans mellan inspiration utifrån, egna kreativa lösningar och tekniskt hantverk. Med en sådan här film redan nu, ska det bli spännande att se mer framöver."

Alice Petersson är 15 år, går i nionde klass, och har varit elev på Malmö Kulturskola sedan hon var 10 år och gick i trean. Hon tycker att det väldigt roligt att arbeta med animerad film.

– Jag gillar 2D-animation för att jag alltid har gillat att rita, och det är extra roligt när man gör det digitalt. Det är också kul eftersom man kan se en karaktärs personlighet bara på utseendet och hur den rör sig - en film kan vara ordlös, men man förstår allt ändå, säger Alice Petersson, elev på Malmö Kulturskola och vinnare av Bästa film i Pixel Junior 2013.

Alice började med kurser i stop motion-animation för Laurentia Flote och Charlie Norberg, under ett läsår gick hon serieteckning för Mia Widén och sedan tre år går hon kursen 2D-animation för Niklas Bernstrup och Laurentia Flote.

– Alice har en mycket bra förmåga att kombinera egensinnigt tecknande med finurliga filmidéer och hon levandegör allt i personliga animationer vilket skapar väldigt fina filmer, säger Laurentia Flote, pedagog i Animerad film på Malmö Kulturskola.

Filmen Ägget

Filmen Hålet