Sveriges trupp till OS i Tokyo. Från vänster: Robert Eriksson (landslagschef), Tommy Macias, Anna Bernholm, Robin Pacek, Marcus Nyman. Foto: Alf Tornberg.

Elitcenter för judo etableras i Malmö

Fritidsförvaltningen, genom Malmö Idrottsakademi, har tecknat ett avtal med Svenska Judoförbundet om etablering av ett elitcenter för judo i Baltiska Hallen. Den 1 september, direkt efter OS i Tokyo, flyttar landslagsorganisationen in i de nya lokalerna.

Fritidsförvaltningen för dialoger med specialidrottsförbund om att förlägga nationella centra i Malmö. Detta för att stärka utvecklingen av elitidrotten i Sverige och Malmö. Judoförbundets verksamhet för landslagsaktiva i Malmö är först ut i satsningen.

- Det är med glädje som vi välkomnar Judoförbundet till Malmö. Föreningslivet bidrar i hög grad till Malmö som regional tillväxtmotor. En viktig aktör som stödjer och bidrar till utveckling av elitidrott är Malmö idrottsakademi som också har ett nära samarbete med Malmö riksidrottsuniversitet, RF SISU Skåne, Riksidrottsförbundet och Sveriges Olympiska Kommitté, säger Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande.

- Det är mycket glädjande att vi äntligen har hittat en långsiktig möjlighet att ge våra landslagsaktiva en utvecklande miljö på hemmaplan i Malmö. Tillsammans med SJF, SOK och Malmö idrottsakademi kommer de aktiva få tillgång till de resurser som krävs för att på sikt kunna genomföra en långsiktig och hållbar satsning mot internationella mästerskapsmedaljer, säger landslagschef Robert Eriksson.

- Elitcentret och landslagets nya organisation är ett stort steg i den långsiktiga satsningen mot OS 2028, så att vi nu kan skriva ett långsiktigt avtal med Malmö Idrottsakademi känns väldigt bra, fortsätter Eriksson.

Nu påbörjas ombyggnaden i Baltiska hallen, där Svenska Judoförbundet kommer att få egna lokaler på 380 kvadratmeter, med bland annat en ny judomatta, biutrymmen och eget omklädningsrum.

De landslagsaktiva kommer genom det nya elitcentret att få tillgång till stöd inom bland annat medicin, fysiologi, idrottspsykologi, nutrition samt även daglig träning med landslagets tränare.

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande

Johan Hermansson, fritidsdirektör