EM i amerikansk fotboll spelas i Malmö

Senast ett svenskt landslag i amerikansk fotboll vann en internationell titel var 2005 – ett EM-guld på hemmaplan i Malmö. Nu är det upplagt för en repris. Den 31 oktober gör Sverige och Italien upp om titeln Europamästare och återigen är det Malmö som är värdstad.

Direkt efter Sveriges semifinalseger borta mot Finland i den, på grund av Covid-19, utdragna EM-turneringen inleddes arbetet med att få EM-finalen på svensk mark. Genom ett gott samarbete mellan Svenska Amerikansk Fotbollförbundet (SAFF) och Malmö stad är det nu klart att Malmö stadion blir spelplats för EM-finalen.

Malmö stadion byggdes 1958 har bevittnat många stora mästerskap, världsrekord i friidrott och en lång rad världsartister. Det senaste årtiondet har Malmö stått som värd för flera stora internationella idrottsturneringar. Så sent som 2020 spelades delar av handbolls-EM för herrar i Malmö. Och nu är det dags för en internationell titelmatch på svensk mark igen.

– Vi ska genom bland annat idrottsevenemang bidra till Malmös attraktivitet. För oss är det dessutom viktigt att kunna visa upp en bredd av idrott och genom ett värdskap av en EM-final i amerikansk fotboll kommer vi stärka Malmö som evenemangsstad, säger Mats Schöld, evenemangschef fritidsförvaltningen, Malmö stad.

– Skåne och Malmö har en stark tradition när det kommer till amerikansk fotboll i Sverige. Så vi ser fram emot ett fantastiskt arrangemang i Malmö och jag hoppas att få se många av våra föreningar på plats. Det här blir en väldigt kul avslutning på fotbollssäsongen. Att vi dessutom får möjlighet att bärga vårt andra EM-guld på herrsidan hemma i Sverige och i Malmö känns väldigt spännande, säger Kjell Peterson, förbundsordförande i SAFF.

EM-slutspelet skulle egentligen avgjorts under 2020, men som för många andra idrottsevenemang satte coronapandemin stopp. Till slutspelet kvalificerade sig Sverige genom att besegra både Ryssland och Storbritannien i sin grupp. I slutspelet vann Sverige mot Finland.

– Målsättningen när vi startade den här mästerskapscykeln var att vara topp 3 i Europa, nu höjer vi den målsättningen och det råder det inga tvivel om att vi kommer att göra precis allt för att stå som mästare på Malmö stadion. Nu jobbar vi hårt med förberedelser och Finnkampen den 17 oktober kommer bli ett perfekt genrep, säger Robert Sundberg, general manager för svenska herrlandslaget.

Mats Schöld, evenemangschef fritidsförvaltningen Malmö stad
Tel: 0768-546507
E-post: mats.schold@malmo.se

David Jonsson, ordförande i landslagskommittén.
E-post: david.Jonsson@saff.rf.se

Utsänt av: