En lysande förvandling av Slottsparken

Nu på fredag börjar by Light. Då kommer Slottsparken förvandlas med ljus. Alla besökare kommer att kunna njuta av fantasifulla, konstnärliga och spännande ljussättningar. För ljussättningen står inbjudna företag, konstnärer, studenter och Malmö stads egna ljusdesigners. Ljusarrangemanget :by Light är förutom i Slottsparken även i Mariedalsparken och Slottsträdgården. Arrangemanget har premiär på fredag den 31 oktober och pågår till och med söndagen den 9 november.

När hösten känns som mörkas lyses Slottsparken upp under tio lyskraftiga dagar. Under Parkens ljus har nio inbjudna ljusdesigners och belysningsföretag ljussatt på ett nytt och innovativt sätt. Den vanliga belysningen är nedsläckt. Nu blir hundrastplatsen en mötesplats inte bara för hundar, en kulle blir en egen planet, skuggor blir lysande, platangången en praktfullsal med kristallkronor där Anna-Lisa står på en lysande spetsduk. Här tycks bänkar sväva, parken blir rum med tapet och matta, stolpar med höstglöd och lekplatsen får en egen stjärnhimmel. I kombination med ljud skapas olika stämningslägen.

Under Konstens ljus har tolv konstnärer fritt fått skapa ljusinstallationer. Nu syns en flytande matta, ljusspår in bland träden, simmande hjärtan, en morsetalande mölla. En gatlykta har slokat och belyser under markytan, i kanalen finns blinkande ögon, cyklisten tycks ändra på tunnelns längd, ljusrum för vila, stora lysande näckrosor. En vassrugg lyser i olika färger, ett skuggspel, i mörker dras vi till ljuset och möter ljudet.

På slottet Malmöhus fasader visas en färgsprakande multimediashow som får betraktarna att känna historiens vingslag. I ljud, ljus och bild illustreras Malmöhus historia från 1400-talet och in i framtiden.

Studenter från K3 på Malmö Högskola och från Sveriges Lantbruks Universitetet i Alnarp har fått fria händer att skapa sina ljusinstallationer i Slottsträdgården. Där kikar röda ögon fram i buskarna medan gräset förvandlas till magiska eldslågor. I en annan del av trädgården heter installationerna Hot like Ice och Happy.

Gör en tidsresa med ljus längs Kung Oscars väg eller se de belysta cyklarna som tar sig fram i parken, i Stråkens ljus.

Barnen har ett speciellt ljusspår där de kan följa Ljusinda, parkens stjärna, på en egen fantasifull tur. Måndagen den 3 november och fredagen den 7 november finns chansen att följa med på turen antingen klockan 17 eller klockan 18. Turen startar vid Lördagsplan.

Trädgårdsintresset är stort men vad händer i våra trädgårdar under den mörka delen av året? Låt en ljusexpert tipsa om hur du kan ljussätta i din trädgård. Under båda helgerna under by Light får du tipsen som ger återsken i din trädgård. Seminarierna är i tältet på Lördagsplan och är cirka två timmar långa. Just denna aktivitet kräver föranmälan och kostar 50 kronor. www.ticnet.se

För den som vill veta mer eller inte vill gå själv finns guidade tur i parken. Turerna utgår från tältet på Lördagsplan varje kväll klockan 17, 18, 19 och 20.

I tältet på Lördagsplan utanför Stadsbiblioteket, finns information om by Light, utställning och möjlighet att fika.

För ytterligare information

Bertil Göransson, projektledare och ljusdesigner på gatukontoret, Malmö stad, 040-341140, 0706-276400, bertil.goransson@malmo.se

Johan Moritz, ljusdesigner på gatukontoret, Malmö stad, 040-341312, 0706-793121, johan.moritz@malmo.se