Miljön vinnare i Oresund Electric Car Rally

Miljön vinnare i Oresund Electric Car Rally

Elbilarna blev mer synliga då första utgåvan av Oresund Electric Car Rally körde Öresund runt 10-11 september. Malmö var deletappmål på söndagen innan målgång i Köpenhamn. Elbilarna fick testa sin räckvidd till den yttersta gränsen, och vinnare av Oresund Electric Car Rally 2011 blev de danska förarna Tim Svanholt och Bjarne Kristensen med en Nissan LEAF.

Under söndag förmiddag anlände Oresund Electric Car Rally till Malmö som var andra etappmål innan målgång i Köpenhamn. Oresund Electric Car Rally ingår i det större Öresund Rally och mer än 50 bilar intog under söndagen Stortorget i Malmö varav ett tjugotal var elbilar. Medan deltagarna i rallyt intog lunch på Stortorget fick malmöbor och besökande möjlighet att titta på tävlingsbilarna och själva prova på att köra elbil och elcykel.

När tävlingsbilarna lämnade torget för målgång i Köpenhamn höjde Anders Rubin (S) kommunalråd den skånska flaggan för varje deltagare. Anders Rubin är positiv till det samarbete som finns i Öresundsregionen för elbilar.

- Dagen visade på det samarbete som finns mellan aktörer i Öresundsregionen för att främja förutsättningarna för elbilen. Det är viktigt att man kan ta sig mellan städerna med elbil och det är positivt att flera städer i regionen ligger i framkanten i sitt arbete med att skapa en bättre stadsmiljö, sade Anders Rubin.

Oresund Electric Car Rally ingår i projektet E-mission som samlar en bred och slagkraftig konstellation aktörer i Öresundsregionen: Malmö stad, Köpenhamns Kommun, Region Hovedstaden, Region Skåne, Helsingborgs stad och Öresunds­kraft.

För mer information:

Anna Lindblad
E-post: anna.lindblad@malmo.se

Fakta om Oresund Electric Car Rally:

Oresund Electric Car Rally är en klass i Öresund Rally, ett regularity rally där det inte handlar om att köra snabbt för att vinna utan om att hålla en given genomsnittshastighet. Rallyt har fyra klasser: för elbilar, för hybrid- och bränsleoptimerade bilar, för veteranbilar samt en turistklass för elbilar respektive klassiska bilar. Startskottet för rallyt gick i Köpenhamn 10 september och tog sig sedan till deletappmålen Helsingborg på lördagen och till Malmö på söndagen. Målgång var Bella Center i Köpenhamn dit bilarna anlände söndag eftermiddag.

2011 års rally arrangerades i samarbete mellan Intercom, Wonderful Copenhagen, Event in Skåne och Interreg projektet E-mission. Innan avfärd till Köpenhamn laddades elbilarna upp med förnybar el på Stortorget i Malmö i samarbete med Nordens ledande totalleverantör inom energiteknik och entreprenad, ONE Nordic AB.