Eternal Death, Nicole Sabouné och Sista Bossen klara för Öresundsfestival

Eternal Death, Nicole Sabouné och Sista Bossen klara för Öresundsfestival

Sju nya svenska och danska namn läggs till Öresundsfestivals imponerande line-up

Ytterligare sju starka namn läggs i dag till på Öresundsfestivals spellista: Eternal Death (SE), Nicole Sabouné (SE), Sista Bossen (SE), Sylvester Schlegel (SE), Choir of Young Believers (DK), Chorus Grant (DK) och Ice Cream Cathedral (DK).

Nicole Sabouné har redan gjort sig ett starkt namn med singlar som ‘Unseen Footage From A Forthcoming Funeral’, ‘Conquer or Suffer’ och ‘I Surrender’, som alla har blivit stora P3-hits. Nicole Sabouné har precis gett ut sitt första album, i vilket sen sjuttiotals post-punk och new wave är utgångspunkt både musikaliskt och visuellt.

Det finns samtidigt en god anledning till att särskilt hålla ögonen på framstormande Eternal Death från Malmö. Nog är artistnamnet dystert, men Eternal Death är kraftfull synthpop, som förenar festen på dansgolvet med intellektuell stimulans. Eternal Deaths singel ’Head’ har gett genklang på musikbloggar över hela Europa och har blivit hyllad för dess oförutsägbara och kraftfulla ljud, som pekar fram emot ett nytt svenskt genombrott.

Choir of Young Believers från Köpenhamn fick med titellåten ‘Hollow Talk’ till den framgångsrika tv-serien ‘Bron’ sitt breda genombrott inte bara i Sverige och Danmark utan i hela Europa. Choir of Young Believers är ljudet av frontsångaren Jannis Noya Makrigiannis karaktäristiska och vackra tenor, som med god hjälp av sitt band omsluts av varm americana, klassisk krautrock och nytolkningar av folkmusik och avantgardistiska kompositioner.

Danska Chorus Grant har sedan utgivningen av sitt album, ‘Space’ i februari, varit mycket uppmärksammad och gitarristen och sångskrivaren Kristian Finne, som gömmer sig bakom konstnärsnamnet, tar med sig ett synnerligen välspelande band, som bidrar med ett organiskt soulljud till hans lugna och skeva folkpop.

Läs mer om övriga namn på: www.oresundsfestival.com.

Lätt och billigt till Malmö

Öresundsfestival gör det samtidigt möjligt för den danska publiken att lätt och bekvämt komma till Malmö och uppleva konserterna. Med Skånetrafiken har ett enastående samarbete lyckats etableras om biljett och transport för de av festivaldeltagarna som reser över bron. För 290 danska kronor kan gäster från den danska sidan av Öresundsregionen få tillträde till festivalen under en dag samt transport fram och tillbaka.

“Vi är glada för att ha lyckats skapa detta erbjudande till de danska gästerna, så att de billigt och bekvämt kan komma till Malmö och uppleva det fantastiska programmet som väntar,” säger Nicklas Johansson, festivalchef, Öresundsfestival.

Programmet, som hittills har offentliggjorts är

Mads Langer (DK), Gnučči (SE), Den Sorte Skole (DK), Linnea Henriksson (SE), Sleep Party People (DK), Vit Päls (SE), Choir of Young Believers (DK), Nicole Sabouné (SE), Baby in Vain (DK), Lide Najs (SE), Kill J (DK), RA (SE), Chorus Grant (DK), Karl William (DK), Feivel (SE), Helhorse (DK), Eternal Death (SE) Mont Oliver (DK), OLD (SE), Stereo Explosion
(SE), Ice Cream Cathedral (DK), Sista Bossen (SE) – Flera artister och band
kommer att tillkomma.

Mer om Öresundsfestival
Öresundsfestival genomförs 30 och 31 maj 2014 på spelplatser i och omkring Folkets Park i Malmö. Alla spelställen ligger på kort gångavstånd och nära tågstationen Triangeln (29 minuter med direkttåg från Köpenhamn H).

www.oresundsfestival.com / www.facebook.com/oresundsfestival

För mer information var vänlig och kontakta

Festivalchef: Nicklas Johansson, 0709-34 12 64 Malmö stad, nicklas.johansson@malmo.se

Projektledare: Johannes Dybkjær Andersson, Volume, johannes@volume.dk