Ett sommarlov för alla – med nyheter och favoriter

Ett sommarlov för alla – med nyheter och favoriter

En tvåhundra meter lång uppblåsbar hinderbana, workshops med dansare och musiker eller varför inte dra på dig en riddarrustning? Sommarlov betyder hundratals gratisaktiviteter över hela stan för Malmös barn och unga­– och i år bjuder Kul i Malmö på både förra årets favoriter och spännande nyheter.

Nu startar sommarlovsaktiviteterna och de pågår varje dag fram till 11 augusti.

- Vi samarbetar med Malmös många föreningar och kulturaktörer för att kunna erbjuda sommarlovsaktiviteter spridda över hela staden och som passar alla. Kul i Malmö lockar många till Ribban, och jag är därför glad att vi i år dyker upp på fler platser med en pop up. På så sätt kan vi länka samman barn och unga direkt med föreningslivet genom prova-på aktiviteter, säger Mikael Wigsten, projektledare och samordnare för årets sommarlovsaktiviteter.

Populär hinderbana på Kul i Malmö Pop up

Nytt för i år är Kul i Malmö Pop up med bland annat den 200 meter långa uppblåsbara hinderbanan The Beast. Det blir två pop up-tillfällen, ett på Lindängens idrottsplats och ett på Ribban vid Öresunds Funkis. Utöver The Beast finns flera Malmöföreningar med andra aktiviteter på Pop up-området och Läsambassadörerna och Kulturskolan på Hjul kommer på besök. Tid och plats finns här: Kul i Malmö Popup

Res i tiden på slottet

Under lovet finns det massor av roliga aktiviteter på Malmö museums borggård. Slottet är en spännande plats där det genom århundraden slagits mynt och bott kungligheter. Klä dig i riddarrustning, bygg sandslott, utmana varandra i femkamp och utforska platsens arkitektur och historia. Sommar på slottet

Kreativa workshops på Unga Konsthallstorget

En ny sommarsatsning är Unga Konsthallstorget som erbjuder unga i åldern 16–19 kreativa workshops tillsammans med konstnärer, musiker och dansare varje onsdagskväll. Programmet innehåller bland annat graffitimålning, DJ-ing, klädtryck, Open mic, en Pride-workshop och en antirasistisk workshop där man får trycka statements på sina kläder. Kommande Evenemang – Malmö Konsthall

Favoriter kommer tillbaka

Kul i Malmö Ribban är tillbaka med massor av aktiviteter vid T-bryggan. Området är öppet och bemannat varje dag hela sommaren. Här kan man bland annat spela basket, beachvolleyboll, dansa, hänga med Kulturskolan på Hjul, spela bubble ball, fotboll och schack. Även fritidsbanken är på plats och lånar ut sport- och friluftsprylar hela sommaren. En annan favorit som finns med på Ribban även i år är vattenhinderbanan på Ribban.

Kulturskolan på Hjul dyker som vanligt upp på oväntade platser i Malmö och på biblioteken blir det lässtund med läshund, odling och smakprover, naturpyssel och bokprat. Delta i Sommarboken - läs tre böcker och få en bok. Läsambassadörer tar också med biblioteken ut till olika platser i staden för att läsa, hänga och ha roligt med barn och unga.

Malmös fritidsgårdar har öppet under hela sommaren för härligt häng, roliga aktiviteter och utflykter. Även fritidsgårdarna gör tillfälliga besök runt om i staden som är öppna för alla. Det blir också dans på Rosengårdsbadet och på Ribban tillsammans med Dansa på fritidsgårdarna. Mer information om sommaren med Malmös fritidsgårdar finns här: https://malmo.se/malmosfritidsgardar

Fler sommarlovsaktiviteter och information om tid och plats finns på kulimalmo.se.

Kontakt
Projektledare Kul i Malmö Ribban: Michael Edward Andersson 0733-581987 och Erik Schön 0704-92452
Projektledare Kul i Malmö Pop up: Peter Eriksson peter.eriksson2@malmo.se
Projektledare Kulturskolan på Hjul, Unga Konsthallstorget: Isis Hölzer 070-0896262