EU-konferens om den gröna staden hålls i Malmö

EU-konferens om den gröna staden hålls i Malmö

Hur kan vi skapa hållbara, vackra och inkluderande städer? Det är temat för EU-konferensen Creating Green Cities som nästa vecka hålls i Malmö. Konferensen, som går av stapeln den 14-15 juni, är en del av Sveriges officiella program för ordförandeskapet i EU.

Städernas avgörande roll i klimatomställningen kan inte nog understrykas. Malmös politiska ledning har beslutat att Malmö ska vara en föregångare i det globala klimatarbetet och visa vägen för hur städer kan ställa om och uppnå minsta möjliga klimatpåverkan.

Under konferensen kommer deltagarna få möjlighet att göra ett antal studiebesök för att se Malmös klimatomställning i praktiken. Nedslagen i stadens klimatarbete inkluderar en cykeltur i centrala Malmö med fokus på hållbar mobilitet, mötesplatsen Naturmolnet i Sofielund, klimatsmarta Hyllie, Naturum Öresund, ekostaden Augustenborg, den pågående omvandlingen av Nyhamnen och barnfokus på Form/Design Center och Växtvärket.

Boverket och SLU Tankesmedjan Movium är arrangörer för konferensen i samverkan med myndigheterna i Rådet för hållbara städer, på uppdrag av Regeringskansliet. För medieackreditering på plats, vänligen kontakta Boverkets presservice på telefon 0455-35 31 70 eller presservice@boverket.se.

- Att en EU-konferens om den gröna staden hålls i Malmö är helt naturligt. Vi är Sveriges snabbast växande storstad, samtidigt som vi har varit en nationell och internationell förebild för hållbar stadsutveckling i mer än två decennier. Vi ser fram emot att dela med oss av Malmös erfarenheter samt hitta nya arbetssätt och innovativa lösningar för stadens omställning, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande

- Genom ett aktivt internationellt kunskapsutbyte och en nära samverkan mellan privata och offentliga aktörer lägger vi grunden för framtidens hållbara städer. Creating Green Cities möjliggör viktiga möten vilket öppnar upp för att vi gemensamt ska kunna bryta ny mark när vi hittar lösningar på morgondagens utmaningar, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

- Vi är i början av en enorm omställning som ger möjlighet till både ökad livskvalitet för oss människor och en hållbar situation för miljö och klimat. Städer som Malmö driver på den här utvecklingen, vilket har blivit ännu tydligare nu när regeringen helt gett upp inför utmaningarna. I Malmö pågår omställningen med fokus bland annat på barns plats i staden, hållbart resande och hälsa, och jag ser fram emot att inspirera och inspireras av de andra deltagarna på konferensen, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Åsa Valdemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16.

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.