Eurocities årsmöte 2015 till Malmö och Köpenhamn

Det europeiska nätverket Eurocities beslutade på sitt årsmöte 2013 i Gent, att Köpenhamn och Malmö gemensamt skall stå värd för Eurocities årsmöte 2015.

Eurocities är ett nätverk som arbetar med att påverka europeiska institutioner för att förbättra villkoren för Europas städer och dess invånare. Sociala frågor, miljö, kultur, ekonomisk utveckling, mobilitet och kunskapssamhället är alla fokusområden i nätverkets arbete.

Köpenhamn och Malmö ansökte i höstas om att gemensamt bli värdar för Eurocities årsmöte 2015.

-  Jeg er glad for at vi kan invitere storbyerne i Eurocities til København og Malmø i 2015. Det er en enestående mulighed for at kunne inspirere europæiske storbyer med vores grønne løsninger. Det er i byerne, at løsningerne og nytænkningen inden for de konkrete, grønne klimatiltag skal findes, säger overborgmester Frank Jensen.

-  Både Köpenhamn och Malmö jobbar fokuserat för att bygga städerna hållbara. Eurocities årsmöte blir både ett utmärkt tillfälle att lyfta frågor som vi tycker är viktiga för Malmö och Köpenhamn och en möjlighet att visa upp vårt samarbete och våra städer för resten av Europa, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö stad.

För att kunna vara en fullvärdig medlem i Eurocities måste man som stad ha fler än 250 000 invånare. Över 130 europeiska städer är med i Eurocities.

Malmö och Köpenhamn har en gång tidigare, år 2001, tillsammans varit värdar för Eurocities årsmöte.

För mer information, kontakta:
Frank Jensen, overborgmester Köpenhamns kommun. Presskontakt: Line Lagoni Leonhard, tfn: +45 2999 4069

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande Malmö stad, tfn: +46 735 79 97 01

För mer information om Eurocities, besök: http://www.eurocities.eu/eurocities/home