Europa Direkt-kontor i samarbete mellan Malmö, Lund och Trelleborg beviljas

Europa Direkt-kontor i samarbete mellan Malmö, Lund och Trelleborg beviljas

Ansökan om att etablera ett Europa Direkt-kontor i Lund, med upptagningsområde som även omfattar Malmö, har nu beviljats av EU-kommissionen i Sverige. Detta betyder att MalmöLund-regionen nu knyts närmre Europa och att det europeiska och internationella arbetet stärks.

Europa Direkt-kontoret som har beviljats av EU-kommissionen kommer att vara placerat i Lund, men upptagningsområdet omfattar även Malmö och Trelleborg. Kontoret har beviljats i konkurrens med 21 andra ansökningar och ska nu etableras till den 1 maj 2021.

Finansiering av Europa Direkt-kontoren kommer dels från EU, dels från de sökande själva. Bakom ansökan om ett Europa Direkt kontor-till Lund står Malmö stad, Lunds kommun och Trelleborgs kommun som medfinansiärer, där Malmö stad står för 150 000 kronor. Ansökan gäller för perioden 2021 till och med 2025.

Europa Direkt (EDIC) är ett nätverk av informationskontor som EU-kommissionen finansierar på cirka 400 platser runtom i Europa och Sverige. De fungerar som lokala informationskontor som hjälper allmänheten att navigera bland EU:s regelverk, dokument, fonder och program. Europa Direkt-kontoren verkar främst genom att arrangera events, konferenser, debatter och informationsaktiviteter om europeiska framtidsfrågor. Kontoren är fristående från kommissionen och verksamheten ska styras efter lokala prioriteringar och behov.

- Etableringen av Europa Direkt i MalmöLund-regionen minskar avståndet till den europeiska nivån, som är så viktig för vår region. Genom att genomföra den här satsningen i samverkan med Lund stärker vi också samverkan mellan våra städer, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande i Malmö stad.

FAKTA Europa Direkt informationskontor (EDIC)

• Drivs av EU-kommissionen tillsammans med lokala och regionala partners.
  • Under perioden 2018-2020 fanns det drygt 440 informationskontor runtom i EU varav 14 i Sverige.
  • Bidrar till Europeiska kommissionens arbete med att sprida information om EU i syfte att kommunicera med allmänheten på lokal och regional nivå.
  • Syftar till att involvera allmänheten i EU-frågor genom att skapa en beständig miljö för nätverkssamarbete.

Kontaktpersoner:

Roko Kursar via Linn Rydberg, politisk sekreterare (L), 0701-47 30 92