Europeiska djurnamn på ny sajt

Vad heter igelkott på lettiska? Vad för slags djur är en Willow Warbler? Svaren på dessa och andra zoologiska frågor finns på BAT – en ny webbplats med djurnamn på tolv språk. Sidan har utvecklats av Malmö Naturskola och andra deltagare i EU-projektet BSR EAGLE. BAT står för Baltic Animal Translator. Det är en översättningssida för djurnamn. Tjänsten, som är öppen och til lgänglig via Internet, omfattar tio språk som talas i Östersjöregionen samt engelska och latin. – Det är jättebra för skolor, alla som på något sätt samarbetar kring djur och natur, men också vem som helst som är natur- och språkintresserad, säger Birger Emanuelsson på Malmö Naturskola. Här finner man namn på cirka 400 djur, varav cirka 200 finns på bild. – Man får gärna skicka in digitalbilder av djur, så publiceras de på sidan. Antalet djur på BAT kommer att utökas efterhand, säger Bi rger Emanuelsson. Nu har det blivit dags för invigning av den nya webbtjänsten. Tid: Fredagen den 11 januari 2008, kl 13.00 Plats: Malmö Naturskola, Pedagogiska centralen, Rönnbladsgatan 1B, Malmö BAT är ett av resultaten av EU-projektet BSR EAGLE – Nature Centres and Environmental Interpretation in the Baltic Sea Region – som nu har avslutats. Projektet har bedrivits under tre år med 50 parters från tolv Östersjöländer. BAT nås via Pedagogiska centralens webbplats. Adressen är www. pedc.se/bat För mer information kontakta: Birger Emanuelsson, Malmö Naturskola, 040-34 36 89, 0705-35 51 04, birger.emanuelsson@pub.malmo.se Malmö den 9 januari 2008 Vänligen Pia Oredsson Informationschef