Existentiell dans och elektronisk pop i Enskifteshagen

Enskifteshagen i Annelund, som nyligen upprustats med en ny temalekplats för både vuxna och barn, blir denna vecka spelplats för elektronisk pop och existentiell dans när Sommarscen Malmö kommer på besök.

Sommarscen erbjuder program på närmare 40 olika spelplatser runtom i Malmö och många av dem är nya för i år, däribland Enskifteshagen mellan Lantmannagatan och Norra Grängesbergsgatan i Malmö.

-Genom att söka upp nya spelplatser vill Sommarscen ge publiken möjligheten att upptäcka platser i Malmö genom musik, litteratur, teater och film, men också tillfällen att uppleva kultur på oväntade platser säger Ditte Nielsen, ansvarig producent för Sommarscen Malmö.

På onsdag gästas Enskifteshagen av den japanska musikern Midori Hirano, som med elektronisk pop från Berlin gör ett nedslag i parken. På fredag besöker ZebraDans parken med den humoristiska och existentiella barn- och familjeföreställningen Allt man vill. Förutom veckans program presenteras senare i sommar även Bollywoodfilmen Bachna Ae Haseeno som utomhusbio samt ytterligare två barn- och familjeföreställningar i Enskifteshagen.

Allt man vill med ZebraDans
Sommarscens barn- och familjeprogram erbjuder denna vecka den uppmärksammade föreställningen Allt man vill som parkturné. Denna humoristiska dansföreställning av den guldbaggebelönade och internationellt uppmärksammade koreografen Gunilla Heilborn handlar om allt man vill vara och allt man vill göra, om att ibland befinna sig på rätt plats men andra gånger vara på helt fel ställe.

I föreställningen blandas dans och musik med text och bild. Texten bygger delvis på korta intervjuer som ensemblen gjort med barn i Gottsunda i Uppsala och passar med sina existentiella men humoristiska teman både barn och vuxna.

Tisdag 30 juni 10:00 Tyelseparken, 14:00 Grevens park
Onsdag 1 juli10:00 Beijers park, 14:00 Pildammsparken
Torsdag 2 juli10:00 Elinelunds sommarstad, 14:00 Grönalund
Fredag 3 juli10:00 Augustenborgsparken, 14:00 Enskifteshagen
Lördag 4 juli14:00 Kungsparken

Midori Hirano
Sommarscen gör sitt tredje nedslag i Enskifteshagen med den unga japanska musikern Midori Hirano. Midori Hirano är uppvuxen i Kyoto men numera bosatt och verksam i Berlin. Med en bakgrund som klassisk pianist skapar hon skört vacker musik på sin dator genom att i lager bygga ihop musikslingor av akustiska instrument till filmiska små berättelser.

Hon har samarbetat med musiker som Shugo Tukomaro O.lamm och Momus och även skapat filmmusik till både japanska och europeiska filmer.

www.myspace.com/midorihirano

Onsdag 1 juli 19:00 Enskifteshagen

För mer information:
Mathias Holmberg, producent, Sommarscen 0708-68 99 66

Marie Norrthon, producent barn- och familjeprogrammet: 0709-34 70 66
Ditte Nielsen, ansvarig producent: 0708-34 53 33

Se hela Sommarscens program på www.malmo.se/sommarscen