Exklusivt mode och nytänkande design på Katrinetorp

Exklusivt mode och nytänkande design på Katrinetorp

Katrinetorps sommarutställning ”Kaskader & fjädrar” pågår till den 5 aug och visar upp exklusivt mode och nytänkande design. Modisten "Hattemona" visar upp sina konstnärliga hattkreationer. Inredningsföretaget Drawing room ger exempel på hur en uttjänt stol, med hjälp av konst och design, kan bli en exklusiv produkt.

Den Oslobaserade modisten "Hattemona", eller Mona Strand som hon egentligen heter, visar att det finns en huvudbonad för vart tillfälle. Hattemonas huvudbonader har beskrivits som skulpturala och är verkligen uppseendeväckande. Tidigare har Hattemona ställt ut på Värmlands museum (Von Echestedska gården), Nääs slott, Oslo rådhus, Nationalmuseum med flera.

Det Stockholmsbaserade inrednings- och ljusdesignsföretaget Drawing room har, med sitt koncept ”Drawing room chair”, fokuserat på något som ligger alldeles rätt i tiden; nämligen återvinning. Konceptet ”Drawing room chair” går ut på att en gammal stol får nytt liv med hjälp av konst och design. Konstnärerna och formgivarna Lovisa Burfitt, Tomas Lacke och Åsa Ekström har valt tema och färger som har blivit basen för Drawing rooms designer Susanne Wiklund. Stolarna som sedan skapats är stolar som det är meningen att man ska älska och använda i generationer.

Utställningen som är öppen ons-sön kl 12-17 pågår till den 5 augusti. Utställningen tar plats i huvudbyggnaden på Katrinetorp och det är fri éntre.

För mer information kontakta Mats Bohman, intendent, 040-467166 eller Josefine Leth, informatör, 040-341736.

I utkanten av Malmö finner man en av Sveriges bäst välbevarade empiregårdar - Katrinetorp Landeri. Katrinetorps byggnader och trädgårdar har restaurerats varsamt och den historiska miljön har bevarats. Idag är Katrinetorp en levande kulturplats som används för olika evenemang, fester, bröllop och konferenser. Katrinetorp anordnar årligen antikmässa, utställningar, skördemarknad och julmarknad. För att veta mer om öppetider och evenemang på Katrinetorp gå in på www.malmo.se/katrinetorp.