Extern granskningsrapport om JobbMalmö klar

En extern granskningsrapport om ledning, styrning och intern kontroll inom JobbMalmö lämnades på onsdagen den 9 oktober in till Malmö stad. Granskningen har utförts av revisionsbyrån Deloitte på uppdrag av kommunstyrelsen. Den externa granskningen ingår som en del i en större genomlysning av Malmö stads arbetsmarknadsinsatser.

Den 29 april 2013 fattade kommunstyrelsen beslut om att låta anlita en extern konsult för att granska Malmö stads insatser riktade mot arbetsmarknaden. Även de inre förhållandena inom organisationen skulle granskas och analyseras.

Revisionsbyrån Deloitte anlitades för uppdraget att granska den interna ledningen och styrningen inom JobbMalmö. Onsdagen den 9 oktober inkom de med sin rapport: ”Granskning av ledning, styrning och intern kontroll inom JobbMalmö” till Malmö stad.

- Kommunstyrelsen har beställt den här rapporten för att bringa klarhet i vad som måste göras. Vi kommer att ta ett nytt grepp om arbetsmarknadspolitiken och förändra styrningen och ledningen av den.
Jag ser också att vi behöver göra ett rejält omtag vad gäller kommunens arbetsmarknadsinsatser i stort. Vi har beställt en extern revision av arbetsmarknadsinsatserna och den redovisas till oss inom kort, och då återkommer vi med konkreta besked om hur och vad vi ska göra. Men att vi
förändrar är klart, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

-  Vi behöver se till så att verksamheten inom JobbMalmö får rätt förutsättningar för att fungera på bästa sätt. Det handlar om att bringa ordning och skapa tydlighet. Rapporten blir ett underlag i stadskontorets fortsatta beredningsprocess till kommunstyrelsen. Vi har behov av att snarast slutföra översynen av arbetsmarknadsinsatserna och deras struktur inom Malmö stad, säger stadsdirektör Jan-Inge Ahlfridh.

- Närmast kommer vi att gå igenom rapporten. Därefter tar vi fram ett ärende till kommunstyrelsen där vi redogör för rapporten och ger förslag till beslut, säger Tomas Bärring, kanslidirektör.

Den externa utredningen om Malmö stads arbetsmarknadsinsatser utförs av Demokratikonsult. Den väntas bli klar i oktober-november.

För mer information, kontakta:
Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande, tfn: 040-34 10 14
Jan-Inge Ahlfridh, stadsdirektör, tfn: 040-34 11 45
Tomas Bärring, kanslidirektör, tfn: 0709-34 10 51
För att ta del av rapporten, kontakta Anna Gawrys, KF/KS-expeditionen, tfn: 040-34 10 19.