Fair Society, Healthy Lives. Seminarium och panelsamtal med Malmökommissionen och professor Sir Michael Marmot

Välkommen till föreläsning och panelsamtal med professor Michael Marmot, Malmökommissionen, Malmö stad, Region Skåne och regeringens Framtidskommission med anledning av att Malmökommissionen snart avslutar sitt arbete och professor Sir Michael Marmot besöker Malmö.

Dag och tid: 20 september 2012 kl. 18.00 -20.00 (mingel från 17.30)
Plats: Sal U138 Orkanen, Malmö högskola, Nordenskiöldsgatan 10, Malmö
Anmälan via hemsidan: www.malmo.se/kommission

För frågor och bokning av intervjuer: kontakta Frida Leander, kommunikatör i Malmökommissionen, frida.leander@malmo.se eller 040-34 11 01

Kommission för ett socialt hållbart Malmö är politiskt oberoende och har uppdraget från kommunstyrelsen i Malmö att ta fram vetenskapligt underbyggda strategier för hur staden kan minska sociala skillnader i hälsa. Prioriterade områden är barn och ungas uppväxtvillkor, demokrati och in­flytande i samhället samt sociala och ekonomiska förutsättningar.

I december lämnar kommissionen över slutrapporten med rekommenda­tioner till kommunstyrelsen. Flera av de strategier som kommer att presen­teras i rapporten kräver stöd och förändring inte bara från den kommunala, utan också den regionala och nationella nivån.

Malmökommissionen tar fasta på de erfarenheter som gjordes i WHO:s rapport Closing the gap in a generation från 2008, som leddes av professor Sir Michael Marmot.

Efter föredrag av Michael Marmot följer ett samtal med deltagare från kommun, region och stat om vad som kan och behöver göras på olika nivåer för att skapa förutsättningar för det socialt hållbara samhället. Representanter för Malmökommissionen kommer också att berätta kort om arbetet.

Program i korthet
17.30 Dörrarna öppnas, mingel i foajén på Orkanen

18.00 Välkomna! Sven-Olof Isacsson och Anna Balkfors, ordförande och huvudsekreterare i Kommission för ett socialt hållbart Malmö

18.15 Fair Society, Healthy Lives. Professor Sir Michael Marmot

19.00 Malmökommissionen - arbetet nu och framöver –Anna Balkfors

19.10-20.00 Panelsamtal mellan:

• Michael Marmot, professor i epidemiologi och direktör på Institute of Health Equity, University College of London
  • Sven-Olof Isacsson, ordförande i Malmökommissionen
  • Katrin Stjernfeldt-Jammeh(S), vice ordförande i kommunstyrelsen, Malmö stad
  • Birgitta Södertun (KD), regionråd och ordförande i Region Skånes råd för jämlik hälsa
  • Charlotta Levay, ämnessakkunnig i Framtidskommissionen och sekreterare i framtidsutredningen om Rättvisa och sammanhållning. Lektor i företagsekonomi med inriktning på organisation vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet

Moderator: Jonas Frykman, projektledare för Samling för social hållbarhet – minska skillnader i hälsa, Sveriges kommuner och landsting, SKL.