En av de upptäckta produkterna som innehåller farliga ämnen. Foto: Miljöförvaltningen Malmö stad.

Farliga kosmetiska produkter upptäckta vid inspektion

Miljöförvaltningen i Malmö har vid en inspektion upptäckt kosmetiska produkter som innehåller flera farliga ämnen, bland annat kvicksilver och läkemedelssubstanser.

Vid en inspektion i en butik har miljöförvaltningen hittat 23 olika produkter som innehåller kvicksilver och en rad andra farliga ämnen. Några av de förbjudna ämnena kan lagras i kroppen vid mycket små doser och ge allvarliga skador på bland annat njurar, hjärna, nervsystem och foster hos gravida kvinnor.

Det står ingenting i innehållsförteckningen om de farliga ämnen som påträffats, till exempel kvicksilver, tretinoin eller klobetasol, utan bara att de innehåller naturliga produkter som aloe vera och bivax. Miljöinspektörerna förbjöd försäljning av produkterna direkt i butiken.

- Vi vill varna konsumenter för dessa produkter eftersom de innehåller farliga ämnen som inte står med i innehållsförteckningen. Malmöborna måste kunna känna sig trygga med det de köper i butikerna, säger miljöinspektör Arvin Ghasemi.

- Nu i höst gör Läkemedelsverket med hjälp av 64 kommuner en större tillsyn av hudkrämer med fokus på blekningskrämer. Läkemedelsverket vill få en bild av hur stort det här problemet är i Sverige, säger miljöinspektör Joel Persson.

Butiken som haft de aktuella produkterna till försäljning har förelagts att förstöra dem hos en godkänd avfallsanläggning.

Konsumenter som har använt någon av dessa produkter och har frågor om biverkningar, kan kontakta Giftinformationscentralen på telefon 010-456 67 00.

Produkterna med farliga ämnen som hittats

• Olive Oil ORS Hair Relaxer
  • Lemonvate Gel
  • Betacet N Cream
  • AntiMarks Globaltin

Kontakt: Miljöinspektörerna Arvin Ghasemi, telefon 040-34 20 52 och Joel Persson, telefon 040-3420 91.

Pressmeddelandet är utskickat av kommunikatör Eva Klamméus, telefon 0704-34 48 56.