Favoriter pekas ut i Gyllins naturpark på söndag

På söndag kan alla intresserade följa med på en promenadtur i Gyllins naturpark och peka ut sina favoritställen för gatukontorets projektgrupp. Gyllins naturpark , en del av Gyllins trädgård, kommer under de närmaste åren förändras då det byggs 500 bostäder intill grönområdet. Det nya bostadsområdet kommer skapa ett helt nytt liv i området och ställa nya krav på tillgänglighet för fler. På gatukontoret vill man ta reda på vad de boende i området tycker innan arbetet med naturparken kan börja.

Som en vild oas har Gyllins Trädgård legat orörd i årtionden. Från plantskoletiden då marken varit fylld av rosor och senare med rader av tuja, syren och körsbärsplommon syns fortfarande spår, men ingenting är statiskt och både växter och omgivning fortsätter att förändras.

På söndag den 9 maj klockan 14.00 går promenaden genom Gyllins naturpark. Start vid tältet i parkens norra del. Under promenaden kan alla som vill visa sina favoritplatser och det vad som är bäst med Gyllins naturpark idag. Det som kommer fram tar gatukontorets projektgrupp med sig vid den fortsatta utvecklingen av naturområdet.

För några veckor sedan anordnade gatukontoret en infokväll inför utvecklingen av Gyllins naturpark. Innan mötet skickades en inbjudan och en enkät ut till alla i närområdet. Det blev mycket god uppslutning till infokvällen. Enkätsvar och synpunkter har strömmat in till gatukontoret.

-   Vi är väldigt glada över den stora uppslutningen och engagemanget och för alla enkätsvar vi har fått in. Både diskussioner under infokvällen och de utförliga enkätsvaren har gett oss en värdefull och tydlig bild av vad som uppskattas i området idag, säger landskapsarkitekt Stina Linder.

Nu vill projektgruppen på gatukontoret ta detta ett steg längre. Därför bjuder man in till en fortsatt diskussion ute på plats i naturområdet. Under promenadturen tillsammans med projektets ekolog och landskapsarkitekter får boende och andra intresserade berätta vad de uppskattar mest med området idag.

Pressen hälsas välkommen till promenadturerna.

Kontakta

Stina Linder, landskapsarkitekt, gatukontoret, Malmö stad, 040-341405, 0709-341405, stina.linder@malmo.se

Ewa Sundström, landskapsarkitekt och projektledare, gatukontoret, Malmö stad,
040-341326, 0709-341326, ewa.sundstrom@malmo.se