FC Rosengård utnämns till Sveriges första förening för rättvis handel

FC Rosengård utnämns till Sveriges första förening för rättvis handel

Malmö Fairtrade City och FC Rosengård gör gemensam sak i att uppmärksamma Fairtrade och rättvis handel. Idag den 21 maj kommer FC Rosengård, som första förening i Sverige, att diplomeras som ”Förening för rättvis handel”.

FC Rosengård har en värdegrund som sträcker sig längre än till fair play på planen. De har ett stort samhällsengagemang och en bred social verksamhet. Samarbetet mellan FC Rosengård och Malmö Fairtrade City bygger på ett antal konkreta löften och kriterier. Bland annat byter FC Rosengård ut en del av de produkter som säljs under hemmamatcherna på Malmö IP till rättvist handlade snacks och drycker. Även i VIP-sammanhang kommer det att serveras etiskt märkta produkter i de varugrupper där det är möjligt.

- Vi jobbar hela tiden med att hitta nya ambassadörer för våra frågor och är väldigt stolta över vårt samarbete med FC Rosengård. Det ska bli roligt att jobba med dem för att sprida kunskap om och engagemang för rättvis handel, säger Emma Börjesson som är Malmö stads Fairtrade City-koordinator.

- Vi på FC Rosengård är samhällsbyggare. Därför är vi väldigt stolta att vi kan vara föregångare även inom rättvis handel. Vi har upptäckt att det är både lätt och roligt att hitta fair trade-produkter. Vi hoppas att andra fotbollsklubbar ska följa vårt exempel, säger Klas Tjebbes, VD för FC Rosengård.

Ikväll, den 21 maj kl 19.20, möter FC Rosengård Kristianstad på Malmö IP. Strax före matchstart, kommer FC Rosengård att diplomeras som en ”Förening för rättvis handel” av Malmö Fairtrade City. Magdalena Streijffert, generalsekreterare för Fairtrade Sverige lämnar över diplomet.

För ytterligare information kontakta:

Emma Börjesson, Fairtrade City-koordinator Malmö stad, tel 0709-11 87 19, emma.borjesson@malmo.se

Klas Tjebbes, VD FC Rosengård, tel 0708-124948

Magdalena Streijffert, generalsekreterare Fairtrade Sverige, magdalena.streijffert@fairtrade.se, tel 08 1220 89 11

För foto från diplomeringen kontakta Malin Sarvik, kommunikatör. Malin.sarvik@malmo.se, 0709-170834

Om Malmö Fairtrade City

Fairtrade City är en diplomering till kommuner som engagerar sig för rättvis handel och etisk konsumtion. Diplomeringen innebär att kommunen lever upp till kriterier och krav på rättvis handel i offentlig upphandling, att det bedrivs ett aktivt informationsarbete samt erbjuds ett utbud av Fairtrade-märkta produkter i butiker, på serveringsställen och arbetsplatser. Malmö blev Sveriges första Fairtrade City 2006, och kommunen samarbetar med näringslivet, föreningslivet och ideell sektor för att öka kunskapen och utbudet av rättvist handlade varor i staden.