Fem förslag på Hyllies nya badanläggning visas på utställning

Fem förslag på Hyllies nya badanläggning visas på utställning

Ett av Malmös mest spännande besöksmål väntar på att förverkligas. En ny badanläggning ska fullända Hyllies expansion. Fem arkitektförslag har valts ut och visas upp på en ambulerande utställning i Malmö.

Arkitekterna har fått i uppgift att utforma gestaltningen av badet samt närmast omgivande offentliga rum. Den 1 december var sista datum för de fem arkitektkontoren att lämna in sina förslag. Det vinnande bidraget får chansen att sätta prägel på en av Malmös mest dynamiska stadsdelar. Hyllie centrumområde ska utvecklas till att bli hela södra Malmös centrum där över 8 000 nya bostäder och lika många arbetsplatser byggs under de kommande 20 åren.

Utställningsprogram:

• 5 dec-10 jan Utställning av de 5 arkitektförslagen. Idrottsmuseet kommer även att visa en mindre utställning om inomhus- och utomhusbad i Malmö under äldre tid.
    Plats: Idrottsmuseet, Eric Perssons väg, Baltiska hallen.
    Öppet för allmänheten.
    Öppettider: måndag - fredag 08.00 - 16.00
    Entré: Fri entré.
  • 11-13 jan Utställningen förflyttas till Holmaskolan, Hyacintg 49, Malmö
    Utställningen är för elever och personal på skolan.
  • 16-18 jan Utställningen förflyttas till Infocenter, Holma, Snödroppsgatan 48, Malmö
    Öppet för allmänheten.
    Öppettider: 16 jan kl 13-17, 17 jan stängt. 18 jan kl 16-19
  • 19-25 jan Utställningen förflyttas till Kroksbäcksskolan, Hyllievångsv 6, Malmö
    Utställning en är för elever och personal på skolan.
  • Slutet av januari Det vinnande förslaget kommer utses av en jury.

Bakgrund

Arkitekterna har fått i uppgift att både utforma gestaltningen av badet samt närmast omgivande offentliga rum. Anläggningen ska vara avpassad till att ta emot 300 000 besökare om året och i stora drag bestå av: entré/foaje, omklädning, motions/tränings/tävlingsbad med 50 meters bassäng, 2 undervisningsbassänger, hoppbassäng, familjebad med vattenrutschkanor och relaxavdelning och friskvårdsutrymmen.

Följande fem arkitektkontor deltar i tävlingen:

• Venhoeven, Mandaworks AB, Hosper Sweden AB
  • EG Architects AB /Topotek
  • Erséus Arkitekter AB
  • White arkitekter AB
  • PP Arkitekter AB

Arrangörer:

Serviceförvaltningen, Stadsfastigheter, Malmö stad i samråd med Stadsbyggnadskontoret och Fritidsförvaltningen.

Kontaktpersoner:

Mikaela Peetre Malthe