Festivalyran kickar igång Melodifestivalen i Malmö

Årets största musikhändelse - Melodifestivalen - drar till Malmö. Redan onsdagen den 25 februari öppnar vi upp Festivalyran. Kom till vårt magnifika schlagertält och se artister som Arvingarna och S.O.S på ett glittrande Stortorget.

Malmö är värd för den fjärde deltävlingen av Melodifestivalen 2009. Den 28 februari fylls hela Malmö Arena med Sveriges största musikhändelse. För att höja temperaturen ytterligare är det även fest på Stortorget i dagarna fyra. Festivalyran - det självklara stället för alla schlagerfans och musikintresserade. Mitt i stan, mitt på Stortorget.

- Melodifestivalen är något som engagerar många och det är roligt att lyfta ut något så festligt som detta mitt i centrum. Vi vill bredda engagemanget och bredda upplevelsen. Dessutom är det ett perfekt sätt att markera att vi lämnar den mörka tiden på året bakom oss och ser fram emot ett år fyllt av fest, t.ex. Malmöfestivalens 25-årsjubileum. Festivalyran blir ett smakprov på allt vi kan njuta av under 2009, säger Johan Hermansson, evenemangschef Malmö stad.

Den 25 februari slås portarna upp till Festivalyrans magnifika tält på Stortorget, där en gigantisk discoboll ser till att sprida glans över staden. I folkets Green Room kan man tjuvstarta schlagerfesten i en glittrande, sprakande och härlig atmosfär. Varje kväll fram till den 28 februari gästas tältet av rykande heta artister som spelar live, först ut är Arvingarna.

Festivalyrans alldeles egna konferencier är Peter Nilsson, från improgruppen No Limits. Varje kväll håller han i schlagerquiz och improviserar fram en ny schlagersång live, där besökarna bestämmer förutsättningarna. Dessutom blir det artistsigneringar, scenaktiviteter, schlager quiz och mycket mer. I tältet finns självklart bar och matförsäljning.

Sist men inte minst blir det storslagen final för den populära isbanan på Stortorget, som även den är praktfullt ljussatt och dressad till Melodifestivalens ära. Från lördagen den 21 februari spelas kända Melodifestivalhits ur högtalarna. Garanterad schlageråkning!

Fakta Festivalyran:
Datum: 25-28 februari 2009
Öppettider: 25/2 från kl. 17.00, 26-28/2 från kl. 11.00
Plats: Stortorget Malmö

Fri entré och för alla åldrar

Artisthållpunkter:
25/2 Arvingarna kl. 20.00-22.00