Fixarsöndag i Sofielund - hållbarhet och underhållning i ett

Fixarsöndag i Sofielund - hållbarhet och underhållning i ett

Den 1 september öppnar Garaget och Arena 305 upp för en fullspäckad fixarsöndag. Kom och lyssna på proffs som ger de bästa tipsen i reparationsverkstaden, fynda i byteshörnan, lyssna på livemusik och låt dig inspireras till smart, hållbar livsstil.

I Sofielund på Lönngatan 30 hittar du ett kreativt område för alla åldrar. Garaget kallas för "ditt extra vardagsrum" och är en öppen mötesplats och områdesbibliotek. Precis bredvid ligger Arena 305 som är ett musik- och kulturhus och erbjuder scener, replokaler, dans-studios och mycket mer.

Mellan klockan 12.00 och 17.00 står dörrarna öppna för alla som är intresserade av en hållbar livsstil.

”Vi har samlat flera aktörer som på olika sätt kan ge besökarna värdefulla tips om bland annat reparationer, delande och återvinning. Vi märker att det finns ett stort intresse av detta i Malmö, så vi är väldigt glada att kunna erbjuda Malmöborna en rejäl fixarsöndag”, berättar Elin Hasselberg som är projektledare på miljöförvaltningen.

Under dagen kan du bland annat lära dig mer om upcycling, det vill säga hur en kan återvinna avfall och omvandla det till produkter av ännu högre värde. Eller varför inte besöka Cykelköket som handleder i en reparationsverkstad och berättar allt du behöver veta för att få cykeln att spinna. Lyssna, lär, samtala och ta sedan en paus vid Fryshusets foodtruck och lyssna på livemusik.

På parkeringen anordnar VA Syd en byteshörna och återvinningscontainrar, medan Sysav finns på plats för att ta hand om sådant som inte längre går att reparera. De tar även hand om sådant som kan vara svårt att slänga på vanliga sopstationer, så som farligt avfall. På Facebookeventet kan du läsa mer om dagens aktiviteter: https://bit.ly/2XlHhW3

Garaget och Arena 305 har dörrarna öppna mellan 12.00-17.00 och utomhusaktiviteterna pågår mellan 12.00-16.00. Varmt välkommen!

Eventet är en del av stadens arbete med att utveckla en hållbar tillväxt och göra det lätt att göra rätt i Malmö.

Fixarsöndagen arrangeras i samarbete mellan Malmö stad, VA Syd och Fastighetsägare BID Sofielund. Arrangemanget delfinansieras med hjälp av Europeiska Unionen.

Kontakt: Elin Hasselberg, projektledare, elin.hasselberg@malmo.se eller Sara Astner, kommunikatör, sara.astner@malmo.se