Fler söker bostad i Malmö

Antalet sökande i Boplats Syds bostadskö har under 2011 ökat med närmare 4 000 personer. Den genomsnittliga kötiden som krävdes för att få ett förstahandskontrakt under 2011 var 743 dagar, eller strax över två år.

– Det här visar att behovet av hyreslägenheter i Malmö är fortsatt stort, säger Boplats Syds chef Krister Hjelm.

Av de 28 500 betalande som finns i Boplats Syds bostadskö har 11 500 sökt minst 10 lägenheter under 2011. Den genomsnittliga kötid som krävts varierar stort mellan olika stadsdelar och delområden.

Kortast kötid, 105 dagar, har krävts i delområdet Kryddgården och där har under året funnits 302 objekt att söka. Längst kötid, 3 079 dagar, har krävts i delområdet Kronprinsen, men där har å andra sidan bara funnits en ledig lägenhet att söka.

Flest objekt, 350 st, har funnits att söka i Katrinelund, medan det i flera delområden som Kronprinsen, Davidshall och Tygelsjö by bara funnits 1 st objekt att söka under året.

– I fjol förmedlade vi totalt 3 195 hyreslägenheter. Det är 755 lägenheter fler än under 2010 och andelen lägenheter från privata fastighetsägare ökar hela tiden, säger Krister Hjelm.

Under 2011 kom 16 procent av de förmedlade lägenheterna från privata fastighetsägare och 84 procent från MKB. Det finns närmare tjugo fastighetsägare anslutna men alla har inte förmedlat lägenheter under 2011.

I januari 2012 utökade Boplats Syd öppettiderna och har nu öppet 14 timmar mer per vecka än under 2011.

- Att köa här är både enkelt och rättvist och genom att vi gör Boplats Syd mera synligt och tillgängligt hoppas jag att vi kan intressera fler, både sökande och fastighetsägare, att ansluta sig, säger Krister Hjelm.

För mer information:
Krister Hjelm, chef för Boplats Syd, tel 0709–34 24 56 eller e-post krister.hjelm@malmo.se
Steffanie Esse, informatör, tel 040–34 22 45 eller e-post steffanie.esse@malmo.se

Fakta:
Boplats Syd är en kommunal bostadsförmedling för hyresrätter. Vi erbjuder en enkel och rättvis bostadskö som inte diskriminerar.

Adress: Stortorget 8, Lejonetpassagen.
Besökstid: Må 10-18, Ti-to 10-16, Fr 10-12.

Telefon: 040–34 24 50
Telefontid: må-fr 09-12