Följ med på städtur genom Seveds gårdar!

Intresset för att jobba med sommarprojektet Ung i Seved har varit jättestort och ansökningarna började komma redan i februari. Det är Ung i Seveds sjätte sommar och i år jobbar inte bara ungdomar från Seved utan också från andra stadsdelar med att städa i området. Eftersom kommunen regelbundet städar gatorna koncentreras arbetet i år till gårdarna.

Ung i Seved, som är en del av Ung i sommar, syftar främst till att ge ungdomar i Sevedsområdet mellan 16-19 år en möjlighet att aktivt arbeta med sin boendemiljö och samtidigt lära sig mer om vad ett eget boende innebär. Ett annat delsyfte är att de unga ska ges möjlighet att känna stolthet för det område där de bor. Med detta finns förhoppningen att positiva effekter ska genereras, såsom minskad skadegörelse. Cirka 40 ungdomar deltar varje sommar.

Varje dag har både MKB och Newsec fasta arbetstider med ungdomarna och jobbar tillsammans med dem på gårdarna.Dessutom blir det några specialhändelser:

• Ungdomarna arrangerar en aktivitetsdag på torget för de mindre barnen den 30 juli.
  • Den 3 augusti kommer Räddningstjänsten till Seved och informerar om vad man behöver tänka på om det börjar brinna. De visar en film från Göteborgsbranden och öppnar upp för diskussion. De får även testa att släcka en lättare brand samt släcka eld på en docka.

Arbetsledare är Ali Qasim. Ali är boende i området och har själv varit sommarpraktikant i Ung i Seved.

Välkommen att följa med oss på en städtur genom Seveds gårdar!

Ali Qasim
    Arbetsledare i Ung i Seved