Illustration Malmö stadsbyggnadskontor

Följ med på vandring för ett attraktivt och tryggt Bellevuegården

Den 30 september bjuder vi in till vandring med samtal om utemiljöer i Bellevuegården. Vandringen är ett sätt att tillsammans med invånarna i området identifiera vad som är bra och vad som behöver förändras och förbättras.

Det kan handla om att hitta nya mötesplatser eller aktiviteter som lockar till utomhusvistelse eller att öka tryggheten under dygnets alla timmar. Fokus för vandringen är de två stora parkområdena Bellevueparken och Ärtholmsparken och gång/cykelstråket, som förenar Bellevuegården på båda sidorna om Lorensborgsgatan.

Områdesvandringen är en del av Malmö stads trygghetsarbete, Trygg Väster, som görs i samverkan med fastighetsägare, Räddningstjänst och polis, för att i dialog med boende skapa tryggare utemiljöer. Det pågår samtidigt ett långsiktigt utvecklingsarbete för området, där staden tillsammans med MKB och Stena Fastigheter Malmö har en gemensam ambition att Bellevuegården ska vara ett attraktivt och grönt område, där boende och verksamma trivs och känner sig trygga.

- I det utvecklingsarbete som pågår på Bellevuegården är det viktigt att boendes åsikter och kunskap tas tillvara. Områdesvandringen är ett enkelt och konstruktivt sätt att fånga upp tankar och förslag på hur vi tillsammans kan skapa mer attraktiva och trygga utemiljöer på Bellevuegården, säger Cecilia Fihn, samordnare i Malmö stad för Trygg Väster.

- Bellevuegården är ett område som uppskattas för sin grönska och fina, lummiga parker. Därför känns det roligt att vi, tillsammans med Malmö stad och MKB, nu kan bjuda in till dialog kring vad boende vill utveckla i parkerna och längs Bellevue allé för att göra området ännu mer attraktivt, säger Unni Sollbe, VD, Stena Fastigheter Malmö.

- Vi hoppas att så många boende som möjligt tar chansen att komma till vandringen och dela med sig av sina tankar om Bellevuegården, säger Mia Kjell förvaltare på MKB.

Vandring, fika och aktiviteter för barnen

Vandringen startar kl 13.15 från Ärtholmsparken och 14.15 från Bellevueparken. Vi går från park till park och samtalar på vägen. Mellan kl 13-15 bjuder vi på fika och aktiviteter för barn och unga i både Bellevueparken och Ärtholmsparken.

malmo.se/bellevuegården kan du följa utvecklingsarbetet som pågår för området.

För närmare information kontakta:
Cecilia Fihn, samordnare i Malmö stad för Trygg Väster, tel 070-946 35 34
Cecilia Fredholm, chef för kommunikation och hållbarhetsfrågor Stena Fastigheter Malmö AB,
tel 072-854 44 66
Mia Kjell, förvaltare MKB Fastighets AB, tel 040-31 37 30