För mig finns inget annat val – Raoul Wallenberg 1912–2012

På lördag den 16 februari 2013 öppnar För mig finns inget annat val – Raoul Wallenberg 19122012 på Globalen, Malmö Museer. Raoul Wallenberg är en av de mest kända svenskarna utomlands. Under andra världskrigets slutskede ledde han arbetet vid den svenska legationen i Budapest och räddade tusentals judar undan förintelsen.

År 2012 skulle Raoul Wallenberg ha blivit 100 år och Sverige uppmärksammar därför hans gärning och öde. Som del i programmet visas utställningen För mig finns inget annat val – Raoul Wallenberg 19122012 runt om i Sverige och världen.

Raoul Wallenberg var en enastående representant för svenskt engagemang för mänskliga rättigheter, och är en förebild, inte minst för ungdomar världen över. Utställningen är en plattform för dialog och diskussioner rörande tolerans, demokrati och civilkurage. Den har tagits fram i samarbete mellan Svenska institutet och Forum för levande historia och produceras och turneras i Sverige av Mu AB i samråd med sekretariatet för Raoul Wallenberg 2012.

Utställningen visas på Globalen i Kommendanthuset, Malmö Museer, 16 februari17 mars 2013.

Pressen hälsas välkommen till invigningen
Pressen hälsas välkommen till invigningen av utställningen på lördag 16 februari kl 13.00. Kent Härstedt, riksdagsledamot med humanitärt engagemang i bland annat Europarådet och Unicef, invigningstalar.

Onsdagskvällar på Globalen
Under utställningsperioden arrangeras föreläsningar och seminarier på teman som mod, ansvar och civilkurage med bland andra Rakel Chukri och Dina Rajs. Program finns i bilaga.

Lärarseminarier och pedagogiskt program
Lärare och elever erbjuds program i anslutning till utställningen. Läs mera här: www.malmo.se/globalen

För mer information om utställningen och Globalen, kontakta:
Suzanne Edlom, verksamhetsledare Globalen: tel 076-626 30 63, e-post suzanne.edlom@malmo.se

Globalen är ett samarbete mellan Malmö Museer, Svenska Röda Korset, Rädda Barnen och Individuell Människohjälp. I fokus står hållbar utveckling gällande ekologi, ekonomi, sociala och kulturella frågor.