Harry Potter är en av alla de förbjudna böcker som finns på Dawit Isaak-biblioteket. Illustration: Erik Leo

Förbjudna böcker sökes till Dawit Isaak-biblioteket

På Dawit Isaak-biblioteket finns böcker av författare från hela världen som utsatts för förtryck och censur. En världsunik samling. För att säkerställa att så många författare som möjligt finns representerade söker biblioteket nu Malmöbornas hjälp och tips om böcker som borde finnas på hyllorna.

På Bergsgatan 20 i Malmö Stadsarkivs lokaler ligger Dawit Isaak-biblioteket. På hyllorna finns förbjudna böcker, böcker som bränts eller censurerats skrivna av människor som tystats, hotats, fängslats eller tvingats i exil på grund av sina ord. Både nyare litteratur skriven av till exempel fristadsförfattare samt äldre litteratur. På originalspråk och översatta. Utbudet utökas ständigt genom inköp men genrens natur gör att det inte går att känna till all censurerad litteratur som finns. Därför behöver biblioteket Malmöbornas hjälp.

– Vi behöver hjälp med att hitta böcker och författare som drabbats av censur genom tiderna, och det tror vi att Malmöborna kan bidra med. De har en erfarenhet och kunskap om samhällsfrågor, historia, kultur och litteratur i olika delar av världen, och inte minst språkkunskaper som vi saknar, säger bibliotekarie Ulrika Ahlberg.

Redan idag finns det några böcker i biblioteket som kommit in som tips från allmänheten som till exempel ”Empty chairs” av den kinesiska poeten Liu Xia som 2010-2018 satt i husarrest i sitt hem i Beijing utan tillgång till telefon och dator, och som idag lever i exil i Tyskland. Andra tips som kommit in är Satansverserna av Salman Rushdie, Thirteen Reasons Why av Jay Asher, Allt som var mitt av Cissi Wallin, Pippi i Söderhavet av Astrid Lindgren och Den franske löjtnantens kvinna av John Fowles.

– Vi är intresserade av alla tips fortsätter Ulrika Ahlberg, vi vill att man ska känna sig delaktig i biblioteket och vara med och påverka vad som finns på hyllorna.

För att tipsa biblioteket kan man gå in på hemsidan malmo.se/dawitisaakbiblioteket och skicka in sitt tips, det går även bra att maila till dawitisaakbiblioteket@malmo.se.

Ulrika Ahlberg, bibliotekarie Dawit Isaak-biblioteket
    ulrika.ahlberg@malmo.se