Fördröjda sjukvårdsinsatser lex Sarah-anmäls

Fördröjda sjukvårdsinsatser lex Sarah-anmäls

En man som var bosatt på ett gruppboende LSS vistades tillfälligt på ett korttidsboende medan hans ordinarie lägenhet renoverades.
Under korttidsvistelsen fick han inte rätt medicinering och det medförde risker för hans hälsa.
Händelsen anmäls nu enligt lex Sarah.

Det var under en månad i höstas som mannen tillfälligt fick flytta till ett korttidsboende LSS för personer med funktionsnedsättning medan badrummet i hans vanliga lägenhet renoverades.

När han kom till korttidsboendet visade det sig att hans omvårdandsbehov var mer omfattande än vad personalen där ansåg sig ha fått information om. Personalen hade inte heller fått delegation för att ge mannen hans medicin och det rådde oklarheter om vem som var ansvarig för hans sjukvårdsinsatser under korttidsvistelsen.

Konsekvensen blev att det dröjde flera dagar innan mannen fick rätt sjukvårdsinsatser och rätt läkemedel.

Den utredning som Sociala resursförvaltningen har gjort av händelsen visar att det funnits brister i kommunikationen mellan personalen i gruppbostaden och korttidsboendet. Man har inte heller, så som man bör, gjort en samordnad individuell vårdplanering inför överflyttningen.

Christina Bull, enhetschef för korttidsboenden i Sociala resursförvaltningen, menar att det finns viktiga lärdomar att dra av händelsen. Allt för att förhindra att liknande inträffar igen.

– Det är viktigt att vi i fortsättningen initierar och upprättar en samordnad individuell plan, SIP, där alla omvårdnadsinsatser och ansvarsfördelning kring läkemedelshanteringen noga beskrivs, säger hon.

Malmö stad har tillsammans med Region Skåne redan påbörjat ett arbete för att upprätta sådana rutiner.

Lex Sarah
gäller inom verksamheter som regleras av socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Lagen innebär att:

• anställda ska rapportera missförhållanden
  • den som bedriver verksamheten ska utreda och undanröja missförhållandet,
  • den som bedriver verksamheten ska, om det visar sig att missförhållandet är allvarligt, snarast anmäla det till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

För mer information:
Christina Bull, enhetschef: 0768-51 05 83