Förekommer det vanvård i Hyllie?

Sydsvenskan kartlägger för närvarande Malmös kommunala vård och omsorg i ett antal stadsdelar. Vår ambition är att ge alla brukare och anhöriga bästa möjliga bemötande och trygghet. Att vi inte alltid lyckas med det är mycket beklagligt.
– Jag är hemskt ledsen för de drabbade. Man blir bestört och illa till mods när sådant händer, säger Rickard Pettersson, tillförordnad vård och omsorgschef i Hyllie.

I Sydsvenskans artikel den 12 mars beskrivs särskilt en händelse med en äldre man på ett boende i Hyllie. När bristerna i mannens omvårdnad upptäcktes, rättades felen till med en gång.
– Jag vill verkligen betona att när en sån här situation uppstår, gör vi allt för att snarast rätta till situationen för den drabbade. Vi förändrar också på djupet i form av nya rutiner, förstärkt stöd eller utbildning.

Det är vi som gör anmälan

När en händelse är av allvarligare art, upprättar Vård och omsorg själva en lex Sarah- eller en lex Maria-anmälan. Av de händelser som Sydsvenskan berättar om i Hyllie gick fyra händelser vidare till Socialstyrelsen. I alla fyra fallen meddelar Socialstyrelsen att man är nöjd med de åtgärder som Vård och omsorg vidtagit för att ställa till rätta och för att förhindra att situationen uppstår igen.
– Vi inväntar inte Socialstyrelsens utlåtande innan vi rättar till det felaktiga utan korrigerar så snabbt vi kan.

Förekommer det vanvård i Hyllie?

– Jag önskar att vi kunde garantera att sådana här tråkiga händelser aldrig ska ske. Det kan vi inte. Men vi kan garantera att vi har våra brukares bästa för ögonen. Åtgärder sätts in snabbt när det behövs och vi säkrar upp för att fel inte ska upprepas.

Befolkningen blir äldre och många äldre är multisjuka, vilket gör att det har blivit svårare att bedriva vård och omsorg de senaste åren.
– Det är delvis en förklaring, men det är ingen ursäkt. Varje allvarlig händelse är en händelse för mycket.

Lex Sarah http://www.socialstyrelsen.se/lexsarah

Lex Maria http://www.socialstyrelsen.se/lexmaria

Webbvideo

Rickard Pettersson, tillförordnad vård och omsorgschef på Hyllie stadsdelsförvaltning, ger sin bild om vad som har hänt.

För ytterligare frågor

Örjan Lindén, press- och mediakontakt, Hyllie stadsdelsförvaltning