Företagsakademin 3.0 får företag att växa hållbart

Företagsakademin 3.0 får företag att växa hållbart

Går det att växa och stärka sin konkurrenskraft genom att förena affärsnytta med samhällsnytta? Ja, visar delutvärderingen av Malmö stads samverkansprojekt Företagsakademin 3.0. Globalscandinavia är ett företag som sett konkreta resultat efter att ha deltagit i projektet.

– Tidigare i år ställdes vårt företag inför sin tuffaste utmaning hittills. Vi insåg att vi skulle minska omsättningen, kanske till och med behöva säga upp personal, men genom de utbildningar vi fått i Företagsakademin 3.0 har vi lärt oss nya arbetssätt och tillsammans lyckats vända situationen. Under sommaren fick vi istället in 43 nya kunder. Nu jobbar vi med hållbarhet som ett sätt att expandera och nischa vårt företag, berättar Lisa Åhlén, sverigechef för översättningsföretaget Globalscandinavia i Malmö.

Företagsakademin 3.0 är ett tvåårigt projekt som ger små- och medelstora företag tillgång till kunskap inom CSR, Corporate Social Responsibility, samt nätverk som utvecklar och stärker företagens kompetens och bidrar till långsiktig utveckling, tillväxt och konkurrenskraft.

Globalscandinavia är ett av 18 företag som ingår i Företagsakademin 3.0. Både chefer och medarbetare har aktivt deltagit i utbildningar inom områden som ledarskap, affärsutveckling, värderingar, innovation och kommunikation.

– Med Företagsakademins process i ryggen känner jag att vi verkligen har skapat oss förutsättningarna för att nå vårt mål: att öka omsättningen med 100 procent under de kommande två åren, säger en hoppfull Lisa Åhlén.

Under hösten fortsätter utbildningarna för de 18 företagen inom utvecklingsprogrammet. Projektet avslutas i januari 2014 och den slutliga utvärderingen av projektet presenteras kort därefter.

– Genom att kompetensutveckla småföretag inom CSR utvecklas hållbarhetsarbetet och konkurrenskraften stärks, konstaterar Cecilia Fredholm, projektledare för Företagsakademin 3.0.

Intresserad av att höra mer? Näringslivskontorets frukostmöte 07:07 am onsdag 25 september arrangeras i samarbete med Företagsakademin 3.0. Temat är CSR, med mingel och korta presentationer. Lisa Åhlén från Globalscandinavia berättar om hur hennes företag utvecklats med hjälp av Företagsakademin 3.0. Plats: Moriska Paviljongen, Malmö Folkets Park.

Läs mer om programmet här

Fakta: Företagsakademin 3.0 är ett samarbete mellan Malmö företagsgrupper, Malmö högskola och Malmö stad. Stadsområdesförvaltning Öster är projektägare, projektet pågår februari 2012 – januari 2014 och delfinansieras av Europeiska socialfonden. Företagsakademin 3.0 finns till för företag som vill växa och stärka sin konkurrenskraft genom att förena affärsnytta med samhällsnytta. Projektets totala budget är ca 7,9 miljoner kronor.

Kontakt och information:

Cecilia Fredholm, projektledare, Företagsakademin 3.0

0768-97 30 26, cecilia.fredholm@foretagsakademin.org

Lisa Åhlén, sverigechef, Globalscandinavia

0768-55 70 46, lisa.ahlen@globalscandinavia.se

Bild: En nöjd Lisa Åhlén bland medarbetare på Globalscandinavia i Malmö. Foto: Johan Bävman