​Företagsetablering ger minst 160 nya arbetstillfällen  – social hållbarhet prioriterat

​Företagsetablering ger minst 160 nya arbetstillfällen – social hållbarhet prioriterat

Ett företag inom logistik som kan ge 160 nya jobb är på väg att etablera sig i Norra hamnen. På onsdagen godkände kommunstyrelsen köpeavtalet mellan Malmö stad och logistikföretaget som ska göra etableringen möjlig.

Malmö Industrial Park i Norra hamnen är ett företagsområde med fokus på industri- och hamnverksamheter som bidrar till ökad godstrafik till och från Malmö, och till ökad sysselsättning i staden. Etableringen som nu är på gång kommer att ge minst 160 arbetstillfällen inom logistik, men också ge ringar på vattnet hos närliggande företag inom hamn- och transportbranschen.

I avtalet mellan Malmö stad och företaget ingår en överenskommelse om att företaget ska arbeta aktivt med social hållbarhet. Det innebär bland annat att arbetssökande kommer att tas emot för praktik.

Ärendet kommer att hanteras av kommunfullmäktige den 27 februari 2020.

– Fler arbetstillfällen är alltid välkommet! Att vi nu har fokus på social hållbarhet i de avtal vi tecknar med företag är nytt och alldeles särskilt viktigt i en tid när många står utanför arbetsmarknaden. Här skapas det både jobb och arbetslivserfarenhet, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och service.

– Detta innebär både fler arbetstillfällen i Malmö och fler vägar in till arbetsmarknaden för Malmöborna. Denna sortens samverkan mellan kommunen och företagen i Malmö är avgörande för att lösa framtidens utmaningar i vår stad. Ju fler vi är som hjälps åt och tar socialt ansvar, desto bättre samhälle skapar vi, säger Roko Kursar (L), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.

Andreas Schönström, 0709-11 68 97

Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16