Ian McEwan gästar Författarscenen på Malmö stadsbibliotek den 27 oktober. Foto: Annalena McAfee

​Författarscenen firar 10 år med Ian McEwan

I höst firar Författarscenen på Malmö stadsbibliotek 10 år med en särskild kväll då scenen gästas av en de mest efterfrågade och önskade författarna under dessa tio år – Ian McEwan.

På måndag 26 augusti drar Författarscenen igång sin höstsäsong med ett samtal mellan den ungerske författaren László Krasznahorkai och Aris Fioretos. Krásznahorkai blir den 101:a författaren som gästar scenen som i år firar 10-årsjubileum.

För att fira sitt första decennium arrangerar Författarscenen den 27 oktober klockan 16.00 ett samtal med en av besökarnas mest önskade och efterfrågade författare under dessa tio, brittiske Ian McEwan.

– Ända sedan starten har vi fått höra att en drömgäst för många av våra trogna besökare skulle vara Ian McEwan och han har under flera år haft en stående inbjudan till att gästa oss. Det är en författare som årligen får hundratals förfrågningar och endast gör en handfull framträdanden så vi är oerhört glada att han nu kommer till Malmö för att möta vår publik, säger Författarscenens producent Per Bergström.

71-årige McEwan är efter böcker som ”Domaren”, Booker-belönade ”Amsterdam”, ”Försoning” och ”Nötskal” en av Storbritanniens allra mest ansedda författare. I höst är han aktuell på svenska med romanen ”Maskiner som jag", ett moraliskt dilemma som obönhörligt avslöjar vad som kan hända när vi människor uppfinner sådant som ligger bortom vår kontroll. McEwan kommer att samtala med sin malmökollega Torbjörn Flygt.

Författarscenen har under sina tio år gästats av 100 författare från 36 länder, bland dem Svetlana Aleksijevitj, Donna Tartt, Paul Auster, Ngugi wa Thiong’o, Margaret Atwood, Siri Hustvedt, Richard Ford, Ai Weiwei, Jeanette Winterson, Jonathan Safran Foer, Silvia Avallone och Nuruddin Farah.

För ytterligare information kontakta Per Bergström, producent Författarscenen, 0709–32 10 96, per.bergstrom@malmo.se

Utskickat av Johan Björkwall, kommunikatör Biblioteken i Malmö, 0768–78 63 23, johan.bjorkwall@malmo.se

Program Författarscenen Malmö stadsbibliotek, hösten 2019

• 26/8: László Krasznahorkai i samtal med Aris Fioretos
  • 30/9: Gemma Hartley i samtal med Simon Ceder
  • 17/10: Karolina Ramqvist i samtal med Kristina Lindquist
  • 24/10: Prisutdelning och samtal: Årets översättning
  • 27/10: Ian McEwan i samtal med Torbjörn Flygt
  • 31/10: Colson Whitehead i samtal med Rakel Chukri
  • 13/11: Petra Hůlová, Radka Denemarková, Magdalena Platzová & Sylva Fischerová

På grund av familjeskäl har Han Kang tvingats ställa in sin medverkan på Författarscenen den 24 september.