Författarscenens vårprogram på Malmö stadsbibliotek

Författarscenens vårprogram på Malmö stadsbibliotek

I vår bjuder Författarscenen på sex tillfällen med författare från lika många länder, då scenen gästas av Ko Un, Aslı Erdoğan, Sigrid Combüchen och Anne Swärd, Leïla Slimani samt Kamel Daoud.

– Vi hade ett fantastiskt program under 2017 sett till såväl samtalen på scen som publiktillströmningen. Men vi hade en övervikt av engelskspråkiga författare och därför är det extra roligt att under våren presentera författarskap på turkiska, koreanska och franska, utöver de svenska, samt en moderator från Danmark, säger Per Bergström som är producent för Författarscenen.

Säsongen inleds 30 januari med ett besök med den turkiska författaren Aslı Erdoğan för ett samtal med sin danske kollega Carsten Jensen. Erdoğan är den turkiska samtidslitteraturens mest hyllade namn som efter den misslyckade militärkuppen 2016 arresterades och hölls fängslad i fyra månader under omänskliga omständigheter. Hon hotas fortfarande av livstids fängelse anklagad av regimen för terroristsamröre.

Efter tre uppmärksammade romaner på svenska utkom i höstas Inte ens tystnaden är längre vår egen, en samling med de tidningskrönikor och essäer för vilka hon kom att fängslas; skrämmande texter om ett lands demokratiska nedmontering och brott mot mänskliga rättigheter.

– Det är fantastiskt att hon kommer. 2016 vigde vi Fängslade författares dag åt Erdoğan genom att läsa hennes texter och skriva vykortshälsningar till henne i fängelset. Nu kommer hon faktiskt hit och kan själv medverka på scen, berättar Bergström.

Den ständigt nobelpristippade koreanske poeten Ko Un gästar scenen den 19 mars för ett samtal med Eva Ström. Ko Un har i decennier varit en av världens mest prisade och översatta poeter. 85 år gammal omfattar hans samlade verk idag över 120 000 sidor och spänner från en buddistisk tradition över erfarenheter från Koreakriget och demokratirörelsen.

– Att Ko Un kommer är verkligen en stor händelse, att vi i Malmö får möjligheten att lyssna till ett av världspoesins största och mest intressanta namn. Att höra Ko Un läsa sin poesi med sin unika kraftfullhet är oförglömligt, säger Bergström.

Under hösten besöker även två av den franske presidenten Emmanuel Macrons favoritförfattare Malmö stadsbibliotek. Den 4 maj kommer algeriske Kamel Daoud för ett samtal med Rakel Chukri, och den 22 maj avslutas vårprogrammet med fransk-marockanska sensationen Leïla Slimani i ett samtal med Astrid Trotzig.

– Båda författarna har belönats med Goncourtpriset, Daoud för sin debut Fallet Meursault som är en rasande uppgörelse med den franska kolonialismen och postkolonialismen genom att ge röst åt brodern till mordoffret i Albert Camus Främlingen, det offer som enbart benämns som ”araben”. Slimani har fått ett stort internationellt genomslag med spänningsromanen Vaggvisor i vilken ett Paris där klass, etnicitet och skillnaden mellan förort och innerstad tydligt framträder.

Utöver de internationella gästerna samtalar 20 februari Sigrid Combüchen och Anne Swärd med Gabriella Håkansson utifrån sina fjolårsromaner Sidonie & Nathalie och Vera.

– Det är ju två av förra årets mest omtalade svenska romaner och som också har en rad gemensamma beröringspunkter, de utspelar sig båda under 1940-talet, en tid märkt av krig och en med en flykttematik som avspeglas också i vår egen tid.

Under våren fortsätter också konceptet Författarscen om… då Ola Larsmo, Jenny Tunedal och Erik Andersson 12 april möts i ett samtal om James Joyce, med fokus på hans debutbok Dublinbor som i april utkommer i svensk nyöversättning.

För ytterligare information kontakta Per Bergström, producent Författarscenen, 0709–32 10 96, per.bergstrom@malmo.se

Vårens program

• Tisdag 30 januari: Aslı Erdoğan i samtal med Carsten Jensen
  • Tisdag 20 februari: Sigrid Combüchen och Anne Swärd i samtal med Gabriella Håkansson