Förförisk musik vid Scaniabadet

Vid Scaniabadet i Västra hamnen bjuder Sommarscen på en kväll för picknick med tre band från det göteborgsbaserade skivbolaget Kning Disk.

Kning Disk är välkända för sina vackra skivomslag samt för den minst lika förförande musiken som ryms däri. Mattias Nilsson och Dan Fröberg startade Kning Disk 2005 i ett försök att kombinera konst och musik och för att åter göra skivköpet till en helhetsupplevelse. Alla skivor har handgjorda konvolut och ges ut i begränsade upplagor. Musiken är minst lika utsökt - elektronisk pop och genreöverskridande ljudkonst som bottnar i svensk jazz och folkmusik.

I Västra hamnen, vid Scaniabadet presenteras tre olika band som rör sig utkanterna av popmusiken. Kom och njut av förförisk musik i kvällssolen!

The Dead Sea
The Dead Sea från Australien är en trio som numera är baserad i Berlin. Till deras gamla sättning med gitarr, bas och trummor har elektronik på berlinskt vis lagts. Magiska gitarrmattor skapar en filmisk känsla som påminner om såväl Mogwai som Fuckbuttons.

Prince of Assyria
Ninos Dankha föddes i Baghdad men kom till Sverige som ettåring. Hans musik under artistnamnet Prince of Assyria strävar ofta efter att sammanföra de olika berättelserna från hans liv. Med en röst som kombinerar trygghet och mörker har Prince of Asyria blivit jämförd med både Leonard Cohen och José Gonzales. Akustiska, melankoliska ballader med inslag av stråkar och personliga texter som många kan identifiera sig med.

Rickard Jäverling
Under en period var Rickard Jäverling gatumusiker på Irland och i Skottland, men hemma i Uppsala sitter Rickard Jäverling mestadels och väver instrumentala nät av akustiska instrument som för tankarna till country och folkmusik. Plockande stränginstrument, munspel och orgel snirklar fram en ambient och vacker musik som är typiskt svensk men ändå universell i sitt uttryck.

Prince of Assyria + The Dead Sea + Rickard Jäverling
Fredag 3 juli kl 19:00 Scanibadet (Västra hamnen)

För mer information:
Mathias Holmberg, producent 0708-68 99 66
Ditte Nielsen, ansvarig producent: 0708-34 53 33

Se hela Sommarscens program på www.malmo.se/sommarscen