Förintelsens minnesdag i Malmö

Förintelsens minnesdag i Malmö

Varje år den 27 januari hedras offren för Förintelsen över hela världen. Så också i Malmö. Årets program på Förintelsens minnesdag går att ta del av på både stadsbiblioteket och på ABF.

Förintelsens minnesdag 2019 arrangeras i år på två platser i Malmö. På ABF under temat ”Demokratins sårbarhet – 80 år sedan andra världskriget bröt ut”, och på Malmö stadsbibliotek där fokuset ligger på nazisternas brott ur ett romskt perspektiv.

Deltagarna på de båda arrangemangen kommer att få träffa ögonvittnen, lyssna till de ungas tankar om förintelsen, ta del av musik, litteratur och mycket mer. Bland talarna finns bland andra Elisabeth Åsbrink som kommer att belysa antisemitismen i Sverige (ABF), Agnes Lakatos som tar upp medias ansvar och romernas förintelse (Malmö stadsbibliotek), Jan Scherman om att möta hoten mot folkstyret (ABF), och Mujo Halilovic kommer att tala om forskningen kring förintelsens orsaker samt vad som kan göras för att förebygga att den upprepas (Malmö stadsbibliotek).

Arrangörer
Arrangörer är Malmö stad i samarbete med Romskt informations- och kunskapscenter, ABF Malmö, ARF Film och kultur för mänskliga rättigheter, Förintelsens Ögonvittnen, Malmö mot Diskriminering och Röda Korset.

Programmet är kostnadsfritt.

På stadsbiblioteket krävs föranmälan. På ABF finns ett begränsat antal platser så där är det först till kvarn som gäller.

Förintelsens minnesdag – fakta
Varje år hedras offren för Förintelsen den 27 januari, samma datum som förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades 1945. FN deklarerade dagen som internationell minnesdag 2005. I Sverige har det varit en nationell minnesdag sedan 1999. En dag till för oss alla som bekämpar intolerans, främlingsfientlighet, rasism och antisemitism.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

KONTAKTER

Programmet på ABF samt kontakt med ögonvittnen
Nina Olsson,
bibliotekarie Malmö stadsbibliotek
nina.olsson@malmo.se.

Programmet på Malmö stadsbibliotek
Mujo Halilovic
chef för Romskt informations- och kunskapscenter
mujo.halilovic@malmo.se

PROGRAM: ABF

10.30 DÖRRARNA ÖPPNAS

11.00 – 12.45 LEVANDE BÖCKER
Levande böcker med några av Förintelsens ögonvittnen och deras barnbarn.

12.45 – 13.15 MUSIK
Musiker från bandet Tummel spelar klezmer.

13.15 – 13.20 VÄLKOMMEN
Åsa Sandström, chef för ABF Malmö hälsar alla välkomna.

13.20 – 13.30 INVIGNING
Frida Trollmyr (S), kommunalråd med ansvar för kultur och fritid, inviger minnesdagen.

13.30 – 14.15 FÖREDRAG
• Elisabeth Åsbrink: Antisemitism - finns det i Sverige?
• Jan Scherman: Demokratisera demokratin! - Om behovet att förnya gamla strukturer så att fler engagerar sig för att möta hoten mot folkstyret.
• Göran Dahl: Antisemitismens nya ansikten och demokratin.

14.15 – 14.30 PAUS

14.30 – 15.30 PANELSAMTAL
Elisabeth Åsbrink, Jan Scherman och Göran Dahl samtalar utifrån minnesdagens tema. Moderator: Sara Duarte, projektledare Malmö mot Diskriminering.

15.30 – 15.55 DIKT & MUSIK
Dikt med skådespelaren Håkan Paaske, musik av Tobias Alvin.

15.55 – 16.00 AVSLUTNING
Avslutande ord av Åsa Sandström, chef för ABF Malmö.

PROGRAM: MALMÖ STADSBIBLIOTEK

14:00 ROMSKA RÅDET ORDFÖRANDE OCH VICE ORDFÖRANDE INLEDER