Första utegymmet i Malmö invigs den 16 juni

Första utegymmet i Malmö invigs den 16 juni

Onsdagen den 16 juni kl 10.00 invigs Malmös första utegym. Det är ett samarbetsprojekt mellan gatukontoret och Kirsebergs stadsdelsförvaltning.

Utegymmet har tagits fram i samråd med pensionärer och personal från vård och omsorg. Från början var det tänkt att gymmet skulle rikta sig främst till äldre, men arbetsgruppen kom fram till att det ska passa för alla vuxna.

Utegymmet i Beijers park är placerat nedanför kaféet med utsikt över både dammen och temalekplatsen och består av sju redskap som tränar olika muskelgrupper. Redskapen är lätthanterliga och kräver inte några inställningar.

Efter studiebesök valdes redskap tillverkade i Danmark, där den här typen av utegym har anlagts på flera ställen. Redskapen är utformad av en dansk familj som inspirerats i Kina där utegym i parker är mycket vanligt.

- Redskapen är nästan skulpturala i formen och passar fint in i Beijer park, säger Emma Jonasson, landskapsarkitekt vid gatukontoret i Malmö.

Från stadsdelens sida hoppas man att utegymmet blir en ny samlingsplats som gör det möjligt att träna och hålla igång kroppen utan att det kostar något.  Utegymmet är en del av satsningen på hållbar utveckling - ju friskare vi är desto mer självständigt kan vi leva sent i livet.

På invigningen i Beijers park onsdagen den 16 juni kl 10.00 blir det tal av Eva Sjöstedt, ordförande i  Kirsebergs stadsdelsfullmäktige, och Agneta Sallhed Canneroth, enhetschef på gatukontoret. Därefter bjuds det på lättare förtäring i hälsans tecken. På plats kommer det att finnas en instruktör som ger goda råd för träningen.

För mer information kontakta:

Emma Jonasson, landskapsarkitekt gatukontoret, 040-34 13 49, emma.jonasson@malmo.se

Ann Rubin, planeringssekreterare Kirseberg stadsdelsförvaltning, 0706-63 47 23, ann.rubin@malmo.se