Försvarsskola på lovet

Skolan vill ha meningsfulla aktiviteter för gymnasielever på höstlovet.
Försvarsmakten vill med hjälp av Flygvapenfrivilliga nå storstadsungdomar med mångkulturell bakgrund.
Det är bakgrunden till att 20 elever från Bellevue gymnasieskola i Malmö deltar Flygvapnet F 17 Frivilligskola i Halmstad under lovet. Eleverna kommer attprova på militärlivet i fält, upplysas om olika yrken och se på militära fordon och flygplan samt själva få flyga.

Ungdomsutbildningen är tänkt att stärka kamratskapet mellan eleverna. Den är också en träning i ledarskap samtidigt som det ger en inblick i det svenska försvaret.
Eleverna kommer att göra flera studiebesök och prova på enklare uppgifter inom Flygvapnet. På onsdag eftermiddag kommer de till exempel att flyga som passagerare i skolflygplan.
– Vi vill gärna nå ungdomar som inte annars skulle söka sig till försvaret. Men det är viktigt att påpeka att detta inte på något sätt är en soldatutbildning, säger Thomas Nylin, kurschef för ungdomsutbildningen.

När Försvarsmakten i somras kontaktade Bellevue gymnasium, som erbjuder individuella program för elever som inte slutfört sina grundskolestudier, blev responsen positiv.
– Intresset för att delta har varit väldigt stort bland våra ungdomar, särskilt roligt är att många flickor anmält sig, säger Anette Lawesson, rektor på Bellevue gymnasium i Malmö.

Representanter för media är välkoma att besöka kursdeltagare och arrangörer under kursens gång vecka 44.

För mer information kontakta:
Annette Lawesson, rektor på Bellevue gymnasium, tel: 0709 – 72 30 36
Thomas Nylin, kurschef för ungdomsutbildningen på F17, tel: 0702 – 86 23 30

I bifogad fil finns ett schema för ungdomarna på Bellevue gymnasium på F17.