Fornsalen på Malmö Museer blir historia

Nu ska fornsalen på Malmö Museer rivas. Sedan utställningen invigdes 1978 har mycket förändras. Malmöområdet har varit en av de flitigast utgrävda platserna i Sverige. Mycket nytt och spännande har kommit i dagen samtidigt som bilderna av det förflutna har förändrats. Den sista dagen utställningen är öppen, 31 januari, erbjuds visningar för allmänheten kl 11.00 och 12.00.

”Rivningen av fornsalen är startskottet för bygget av den nya utställningen Din Historia", berättar projektledarna Mimmi Tegnér och Samuel Thelin. ”Din Historia kommer liksom sin föregångare presentera livet i Malmöområdet från den äldsta stenåldern fram till 1500-talets mitt.”

Invigdes den 30 mars 1978
Den 30 mars 1978 invigdes forntidsutställningen av dåvarande museichefen Bengt Salomonsson. Sedan dess har tusentals besökare och framförallt elever i 10-årsåldern tagit del av berättelser om förhistorien. Fortfarande än idag är fornsalen en av de mest populära utställningarna att boka visning i, med fler än 100 visningar per år.

Nu har Malmö Museer påbörjat förnyelsearbetet för en basutställning om Malmöområdets historia, från den äldsta stenåldern fram till 1500-talets mitt. Massor av ny kunskap har bokstavligen grävts fram de senaste 20 åren. Den nya utställningen Din Historia planeras att invigas hösten 2014.

Din Historia kommer inte bara visa nya föremål och ny kunskap utan också hur historia skapas och används för att påverka framtiden. Dessa perspektiv är också centrala för skolans kurs- och ämnesplaner i historia. Skolan är en viktig målgrupp och utställningen planeras i dialog med både lärare och elever. Ambitionen är att Din Historia ska bli en utställning av, med och för unga Malmöbor.

Visningar av fornsalen för allmänheten
Den sista dagen fornsalen är öppen, torsdag 31 januari, erbjuds visningar för allmänheten
kl 11.00 och 12.00. Plats: Slottsholmen, Malmö Museer.

”Finissage”
Samma dag, torsdag 31 januari kl 14.00, arrangeras en ”finissage” i fornsalen för inbjudna gäster. Pressen hälsas välkommen att delta.

Samuel Thelin, tel 0734-22 41 25
Mimmi Tegnér, tel 0708-53 91 86