Fortsatt ensamresor i färdtjänst under våren 2021

Fortsatt ensamresor i färdtjänst under våren 2021

Tekniska nämnden beslutade vid sitt möte idag att ensamresor i färdtjänsten ska fortsätta under våren 2021. Nytt slutdatum för ensamresorna är 30e juni 2021.

I pandemin är det viktigt att minimera risken för smitta hos extra sårbara grupper. Många av de som använder sig av färdtjänst är utsatta, och har sämre förutsättningar att klara av ett insjuknande i Covid-19 än den genomsnittlige Malmöbon.

Därför har Malmö stad beslutat att alla som nyttjar färdtjänsten ska ha möjlighet att åka ensamma på sin resa. Det har både minskat risken för smitta, samtidigt som stadens kostnader för färdtjänsten har minskat, eftersom färre väljer att resa med färdtjänst under pandemin.

Med dagens beslut förlängs tiden då det är möjligt att åka ensamresor med färdtjänsten till att gälla också hela våren 2021. Beslutet tas mot bakgrund av att Pandemin fortfarande pågår i samhället, och att möjlighet till vaccinering fortfarande ligger en bit bort.

Om förutsättningarna skulle förändras till det bättre redan innan den 30e juni, så kan ett nytt beslut tas om ett tidigare slutdatum.

–Ingen ska behöva avstå från färdtjänst av oro för att smittas under sin transport. Samtidigt uppmanar jag alla som är i en riskgrupp att stanna hemma i möjligaste mån och bara åka iväg om det är nödvändigt, säger Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden.

–Alla Malmöbor har rätt att röra på sig i staden, också i en Pandemi. Nödvändiga resor till apotek, matbutiker eller andra platser ska inte vara förunnat enbart dem som är vid god hälsa och har möjlighet att resa själva, säger Håkan Linné (L), förste vice ordförande i tekniska nämnden.

För ytterligare information, kontakta:

Andreas Schönström, 0709-116897, andreas.schonstrom@malmo.se

Håkan Linné, 0701-893631, per-hakan.linne@malmo.se

Anders Malmström, pressansvarig (S), 0768-707952, anders.malmstrom@malmo.se

Christoffer Karlsson, politisk sekreterare (L), 0734- 16 64 97, christoffer.karlsson2@malmo.se