Fortsatt minskade kostnader för ekonomiskt bistånd ger överskott för arbetsmarknads- och socialnämnden

Arbetsmarknads- och socialnämndens ekonomiska prognos pekar mot ett överskott på 50 miljoner kronor för helåret 2022. Prognosen är behäftad med osäkerhet till följd av det instabila konjunktur- och säkerhetsläge som orsakats av Rysslands invasion av Ukraina.

Den främsta anledningen till överskottet är att kostnaderna för ekonomiskt bistånd fortsätter att minska i snabb takt. Dessutom har kostnaderna för externa boendeplatser för hemlösa blivit lägre än beräknat. För perioden januari-april uppgår överskottet till 35 miljoner kronor.

Malmös arbetsmarknad har återhämtat sig snabbt efter pandemin och det råder brist på arbetskraft i många branscher. Samtidigt står många arbetslösa Malmöbor långt ifrån arbetsmarknaden. Därför har kommunledningen successivt stärkt och utvecklat kommunens egna arbetsmarknadsinsatser under mandatperioden – satsningar som gett resultat.

Antalet Malmöbor med försörjningsstöd är nu det lägsta på 10 år, trots att staden under samma period vuxit med över 50 000 invånare. 2021 var det 1250 färre hushåll i Malmö som tvingades vända sig till socialtjänsten för att klara sin försörjning. Den ekonomiska prognos som idag presenterades för nämnden visar att den positiva utvecklingen fortsatt under 2022.

Alla Malmöbor som beviljas försörjningsstöd får en individuell planering mot arbete eller studier inom 14 dagar. Det innebär att allt fler får ta del av en arbetsmarknadsinsats utifrån sina behov. Det kan handla om allt från matchning och jobbmässor till jobbspår mot bristyrken, praktik eller en arbetsmarknadsanställning. Alltid i tät samverkan med Arbetsförmedlingen, lokala företag och ideell sektor. Antalet Malmöbor som varje år gått från försörjningsstöd till arbete genom kommunens insatser har ökat med 175 procent, från 381 till 1046 personer, under de senaste fem åren.

– Det är oerhört glädjande att antalet Malmöbor med försörjningsstöd fortsätter att minska. Bakom varje siffra finns en människa, oftast en hel familj, vars hela liv förändras när en eller båda föräldrarna får möjlighet att jobba. Barn som får positiva förebilder. Det har ett värde bortom det rent ekonomiska, säger Sedat Arif, ordförande (S) i arbetsmarknads- och socialnämnden.

– Med tanke på det mörka världsläget med en pandemi som biter sig fast och med krig i vårt närområde är det glädjande att nämnden trots detta kan hålla sin budget. Vårt strukturerade arbete med att minska stadens utgifter för försörjningsstöd och få fler Malmöbor i arbete samtidigt som vi lyckats få ner såväl familjehemsplaceringar som hemlöshet gagnar inte bara Malmös ekonomi, utan alla som vill bo och leva här i Malmö, säger Joel Laguna, vice ordförande (L) i arbetsmarknads- och socialnämnden.

Sedat Arif, 0708-33 84 10

Joel Laguna, 0733-44 27 78