Fortsatt positiv trend efter utökad lovskola

Fortsatt positiv trend efter utökad lovskola

Lovskolan, som i år förstärkes med anledning av Coronapandemin, har gett rekordmånga Malmöelever behörighet till gymnasiet. De senaste årens positiva resultatutveckling i grundskolan håller därmed i sig.

Som grundskoleförvaltningen nyligen aviserat har andelen elever i årskurs 9 som nu är behöriga till gymnasiet ökat efter lovskolan. Före sommarlovet var 77,9 procent av eleverna i årskurs 9 behöriga till gymnasiet. Efter lovskolan har andelen ökat till 81,7 procent. Exklusive nyanlända elever och elever med okänd bakgrund har andelen behöriga ökat från 83,6 procent till 87,0 procent.

Lovskolan förstärktes i år med fem miljoner kronor för att kompensera för eventuella kunskapsglapp till följd av Coronapandemin. Rekordmånga elever har också deltagit i verksamheten.

- Många elever som vanligtvis har det tufft med skolresultaten har fått det ännu tuffare under våren. Vi har därför varit noga med att alla som har behov ska erbjudas plats i lovskolan. Tack vare stora arbetsinsatser från våra lärare, både under ordinarie undervisning och under lovskolan, kan nu fler elever än någonsin komma in på gymnasiet och ta ytterligare ett steg mot arbetsmarknaden, säger Sara Wettergren (L), ordförande i grundskolenämnden.

- Att fler elever än någonsin kommer in på gymnasiet är en otrolig bedrift av Malmös elever och pedagoger. Att sommarskola är en viktig del i att öka gymnasiebehörigheten är tydligt och vi är glada att årets satsning har gett så goda resultat, säger Sanna Axelsson, (S), vice ordförande i grundskolenämnden.

För frågor och kommentarer:

Sara Wettergren (L), ordförande grundskolenämnden, 0709-59 17 16
Sanna Axelsson (S), vice ordförande grundskolenämnden, 0704-33 83 33