Fortsatt stora skillnader i resultaten mellan stadsdelar och skolor

Det finns tydliga förbättringar av resultaten på vissa skolor, men alla följer inte den positiva trenden. För andra året i rad hamnar Malmö på ett i stort sett oförändrat resultat. 76% av avgångseleverna i Malmö stads skolor är behöriga att söka till yrkesförberedande program.

Malmös lärare och elever har lagt ett intensivt arbetsår bakom sig. Resultaten är fortfarande låga. Malmös skolor satsar nu hårt för att vända kurvan uppåt.

Det finns stora skillnader i resultat både mellan stadsdelar och mellan skolor. Hälften av stadsdelarna ligger kvar på föregående års nivå eller har fler elever som är behöriga att söka till nationella program. Av dessa står Centrum, Rosengård och Västra Innerstaden för de största lyften.

— Att alla elever inte når målen är inte okej, därför är de långsiktiga satsningarna som initierats nödvändiga. Jag vet att vi har förmåga till att höja resultaten.  Såväl vilja, kompetens som strategier finns, sägerAna-Maria Deliv, avdelningschef på stadskontorets barn och ungdomsavdelning.

I Malmö finns ett pågående förändringsarbete på alla nivåer för att höja resultaten, men också för att anpassa skolan till ny skollag och nya läroplaner. Varje lärare, varje chef och varje skolledare omfattas av förändringarna.

— Mycket av arbetet ligger på de enskilda skolorna, men vi behöver också stärka den kommuncentrala styrningen och ledningen. Det handlar till exempel om att skapa likvärdighet, ta vara på kompetens och att se till att det i hela staden finns goda förutsättningar till skolutveckling baserad på forskning och beprövad erfarenhet, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunalråd med ansvar för skola, välfärd och trygghet.

Medverkande på pressmötet:

Liselott Nilsson, rektor Rosengårdsskolan  072-1885556, Lise-Lott.Nilsson@malmo.se

Tanja Vivlund,  rektor Rönnenskolan, 0708-426425, tanja.vivlund@malmo.se

Fahrudin Zejnic, rektor Stenkulaskolan, 0733-527805, fahrudin.zejnic@malmo.se

Katrin Stjernfeldt Jammeh, , skolkommunalråd med ansvar för skola, trygghet och välfärd, 040-341014, katrin.stjernfeldt-jammeh@malmo.se

Ana-Maria Deliv, chef avdelning på barn och ungdom, stadskontoret,

0705-554782, ana-maria.deliv@malmo.se

Pressinformation:

Lena Englund, Informatör stadskontoret, avdelning barn och ungdom

040-341165 eller 0702-447095, lena.englund@malmo.se

Pågående långsiktiga satsningar

Samlad satsning på kompetensutveckling genom skolsatsning 2012. Innehåll:

• Språkutvecklande ämnesundervisning, d.v.s. att arbeta med elevens språkutveckling integrerat i all ämnesundervisning.

• Flerspråkig ämnesundervisning. Handlar om att stärka flerspråkiga elever i deras modersmål och i svenska språket i ämnesundervisningen.

• Formativ bedömning eller bedömning för lärande. Löpande återkoppling kring var eleven befinner sig i förhållande till målen.

Ett nytt analys- och uppföljningssystem ska öka elevernas möjlighet att nå målen. Uppföljningarna, tillsammans med sammanställningar och analyser av elevernas kunskapsresultat, ska användas som underlag för riktade insatser.

Det pågår en översyn av den kommunövergripande skolorganisationen. Skolorna i Malmö är i behov av en tydligare politisk styrning och ledning.