Från 1:a i Rosengård till 4:a i Motala

Projektet JobBo har fått en lyckad start. En sjubarnsfamilj i Rosengård är först ut och flyttar från sin etta i Rosengård till en fyrarumslägenhet i Motala kommun. JobBo erbjuder nyanlända flyktingar i Malmö introduktion, arbete, boende och skola i kommuner där det idag eller under kommande år finns behov av arbetskraft, samtidigt som det finns tillgång till bostäder.

- Det är viktigt att alla kommuner runt om i Sverige får ta del av den kunskap och kompetens som nyanlända flyktingar har. Lika viktigt är det att vi ger de nyanlända möjlighet till självförsörjning och bostad, berättar Solveig Jansson, projektledare för JobBo.

JobBo samarbetar med ett 60-tal kommuner i södra Sverige. Sjubarnsfamiljen som flyttar till Motala är först ut, men inom kort kommer även familjer flytta från Malmö till Laholms kommun i Halland och Uppvidinge kommun i Kronoberg.

Fakta om JobBo

JobBo är ett projekt som pågår till och med 31 december 2009, med eventuell förlängning till halvårsskiftet 2011. Projektet leds av Arbets- och Integrationscenter på Centrum stadsdelsförvaltning i Malmö stad. Samverkanspartner och medfinansiärer är EU, Malmö stad, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket, Länsstyrelsen i Skåne Län, Länsstyrelsen i Kalmar län, Länsstyrelsen i Blekinge län, Länsstyrelsen i Jönköping län och Länsstyrelsen i Kronobergs län.

För ytterligare information:

Solveig Jansson, projektledare för JobBo, telefon 040-34 51 73 alt. 0768-50 39 26, eller via mail solveig.jansson@malmo.se

Hadil Aizi, biträdande projektledare JobBo, telefon 040-34 62 95 alt. 0768-50 39 30, eller via mail hadil.aizi@malmo.se

Zuhair Murad, brobyggare JobBo, telefon 040-34 12 59 alt. 0768-50 39 35, eller via mail zuhair.murad@malmo.se