​Framgångsrik lovskola ger rekordmånga behöriga till gymnasiet

​Framgångsrik lovskola ger rekordmånga behöriga till gymnasiet

Andelen elever i årskurs 9 som nu är behöriga till gymnasiet har ökat efter lovskolan. Före sommarlovet var 77,9 procent av eleverna i årskurs 9 behöriga till gymnasiet. Efter lovskolan har andelen ökat till 81,7 procent.

Exklusive nyanlända elever och elever med okänd bakgrund har andelen behöriga ökat från 83,6 procent till 87,0 procent.

- Det är det bästa resultatet vi har haft någonsin efter lovskolan sedan vi började mäta. Lärarna och eleverna har gjort ett fantastiskt jobb, säger Anders Malmquist, grundskoledirektör.

465 elever har fortfarande inte nått gymnasiebehörighet och dessa kommer att erbjudas plats på gymnasieskolornas introduktionsprogram för att kunna läsa upp sina betyg.

Lovskolan har pågått under två veckor på 18 skolor runt om i Malmö.
Eleverna har kunnat läsa upp sina betyg i kärnämnena svenska, svenska som andraspråk, matematik och engelska. Det har även funnits möjlighet för elever att läsa upp betyg i andra ämnen.
Totalt har 103 elever i årskurs 9 nått behörighet genom att bli godkända i minst ett kärnämne.

För mer information kontakta:

Anders Malmquist, grundskoledirektör: 0708-54 02 08, anders.malmquist@malmo.se

Utskickat av:

Jenny Cederbom, pressansvarig kommunikatör: 0708-80 94 51, jenny.cederbom@malmo.se