Framgångsrikt arbete med att förbättra Malmö stads service mot företag

Framgångsrikt arbete med att förbättra Malmö stads service mot företag

I Malmö stads budget för 2021 gavs kommunstyrelsen i uppdrag att utveckla och förbättra arbetet med en serviceinriktad myndighetsutövning. Drygt två år senare har Stadskontoret lämnat sin slutrapport, vilken konstaterar att arbetet inneburit att Malmö stad flyttat fram sina positioner för att underlätta för näringsidkare som bedriver sin verksamhet i Malmö.

För att lyckas har Malmö stads olika förvaltningar tagit fram specifika åtgärder. Exempelvis har man arbetat med digitalisering, förenkling av ansökningsprocesser, bemötandefrågor, ökat rättssäkerheten, mätt handläggningstider samt arbetat med utveckling av transparenta taxor. Inom MalmöLundregionens (MLR) samarbete har det också tagits fram ett digitalt utbildningspaket inom bemötande och service, som sedan har implementerats i staden. Målet är att samtliga myndighetsutövande handläggare i Malmö ska genomföra utbildningspaketet, vilket ytterligare ska förbättra relationen mellan kommunen och företagen.

De olika insatserna har gjort att Malmö stad idag har ett NKI, Nöjd-Kund Index, på 74, vilket visar att företagen är nöjda med den service som erbjuds i kommunen. För första gången var Malmö också 2022 bäst av de tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö, vilket också är en av stadens målsättningar. Framöver kommer Malmö stad att arbeta både med att upprätthålla och utveckla resultatet.

- De senaste två åren har Malmö förstärkt sitt serviceinriktade arbete gentemot företagare. I år är första året då företagarna rankade Malmö stads service högre än de andra storstäderna Stockholm och Göteborg. Vi har kommit en bra bit på vägen mot att bli en mer serviceinriktad kommun, och det arbetet ska vi fortsätta med, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande

- Att Malmö för första gången rankat sig över både Stockholm och Göteborg inom kommunal service som erbjuds företag är ett tydligt bevis på att insatserna i stadens verksamheter gett goda resultat. Mycket är gjort men det finns mycket mer att göra. Vår ambition är att trappa upp arbetet för att stärka företagsklimatet så att fler företag får möjlighet att etablera sig och växa i Malmö. Det främjar tillväxt och skapar fler arbetstillfällen för Malmöborna, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

- Malmö ska vara stad där det finns bra förutsättningar att driva företag, och där kan Malmö stad göra viktiga bidrag. Därför är det positivt att företagen tycker att kommunen erbjuder bra service och att vi rankas högre än både Stockholm och Göteborg, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Åsa Valdemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16.

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.