​Framtiden för Louisedals gård utreds

​Framtiden för Louisedals gård utreds

Stadsbyggnadsnämnden beslutade på torsdagen att påbörja ett detaljplanearbete för Louisedals gård i Oxie. Syftet är ett undersöka hur den befintliga gården bäst tas tillvara, men också möjligheten att bygga bostäder på området, bland annat LSS-bostäder.

Louisedals gård är en förhållandevis välbevarad lantbruksbebyggelse med delar från såväl tidigt 1800-tal som 1900-tal, men har sedan 2011 stått tom och är nu i behov av renovering. I detaljplanearbetet ska man utreda hur gården kan användas i framtiden med hänsyn till byggnadernas skick och platsens kulturhistoriska värden. Arbetet ska också ge svar på i vilken omfattning området kan förtätas med nya bostäder och hur dessa kan anpassas till den befintliga bebyggelsen. Uppskattningsvis handlar det om att bygga cirka tjugo nya lägenheter och ett LSS-boende med 6 lägenheter.

– Vi behöver hitta former för att på ett långsiktigt och hållbart sätt bevara och förvalta Louisedalsgården, och samtidigt utveckla den. Olika överväganden har gjorts sedan 4H-verksamheten lämnade, men de har visat sig inte vara lämpade för hur det ser ut i dag. Därför tar vi nu fram en detaljplan för området, säger Sofia Hedén (S), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

– Det är bra när Malmö kan använda gamla och kulturhistoriskt viktiga fastigheter till nya och välbehövliga funktioner. Med en ny detaljplan så är min förhoppning att gården kan användas på ett ansvarsfullt sätt som berikar Oxiebornas vardag. Särskilt möjligheten att bygga nya LSS-bostäder tycker vi är viktigt, säger Lars Hellström (L), stadsbyggnadsnämndens vice ordförande.

Sofia Hedén, 0703-56 41 68

Lars Hellström, 0768-20 70 80