Framtidens hållbara design diskuteras i Malmö

Akademiker, tekniker, designers och företagare samlas alla i Malmö den 27-28 oktober. Vid konferensen Sustainable Innovation 08 diskuteras den senaste utvecklingen inom hållbara produkter och design.

- Den här konferensen kommer att utforska framtidsfrågor och hur produkter, tjänster och teknologi anpassar sig efter klimatförändringar, materialsäkerhet och vattenbrist i världen, säger Martin Charter, från the Centre of Sustainable Design (CfSD) som är huvudarrangör för konferensen.

Konferensen Sustainable Innovation har tidigare anordnats 12 gånger på olika håll i Europa och USA. Det här är första gången konferensen hålls i samarbete med Malmö stad och på plats i Malmö.

- Malmö stad arbetar aktivt med lokala partners för att skapa en mer hållbar stad och en mer hållbar ekonomi. Konferensen "Sustainable Innovation" erbjuder en mötesplats för ledande aktörer inom området, de som kan inspirera oss och andra att ta det där viktiga nästa steget, säger Lari Pitkä-Kangas, kommunalråd i Malmö stad.

Konferensen hålls den 27-28 oktober på Malmö Högskola, Orkanen, Nordenskiöldsgatan 10. Läs mer om innehållet i bifogat program.

Media är välkommen att närvara under hela konferensen. En presskonferens anordnas också där ni har möjlighet att träffa några av nyckelpersonerna:

När: Tisdag den 29/10 kl 10.30

Var: Malmö högskola, Orkanen, bottenvåningen, rum C127

Mer information om Sustainable Innovation 08 hittar ni här:

www.malmo.se/miljo

Ytterligare information om konferensens innehåll: Trevor Graham, enhetschef, Miljöförvaltningen, tel 0703-42 66 43, trevor.graham@malmo.se

Praktiska frågor i samband med konferensen: Christel Olsson, projekt-sekreterare, Miljöförvaltningen, tel 0706-60 60 32, christel.olsson2@malmo.se