Den 250 meter långa hinderbanan "The Beast".

Fullspäckad festivalsommar för Malmös unga

Malmö stad storsatsar på att aktivera barn och ungdomar under hela sommaren. Hundratals gratisaktiviteter erbjuds inom sport och kultur och dessutom introduceras en turnerande jättefestival. På den nya hemsidan Malmö Forever presenteras aktiviteter för ungdomar 12–19 år medan Kul i Malmös hemsida främst riktar sig till barn under 12 år.

– Det här är en fantastisk möjlighet för unga Malmöbor att göra vad de gillar, oavsett om det är streetdance, VR (Virtual reality) eller ridning, men också en möjlighet att upptäcka och prova helt nya grejer. Kanske är det att lära sig spela teater, cricket eller prova wakeboard. Vi gör detta för att alla barn och unga i Malmö ska få en fantastisk sommar och för att vi helt enkelt är Sveriges bästa sommarlovsstad, säger Susanne Falck, projektledare på fritidsförvaltningen.

I väntan på Malmöfestivalen introduceras Big Five Festival den 6 juli – en jättefest för Malmös barn och unga som turnerar runt om i hela Malmö. Festivalen stannar på fem platser, tre dagar på varje plats, fem helger efter varandra. Här finns massor av aktiviteter, bland annat en 250 meter lång uppblåsbar hinderbana, en stor pumptrack för kickbike och BMX och Malmö streetdance festival som bjuder upp till dans. Man kan gå in i en magikergränd, bygga konstverk, lära sig att göra film eller gå in i ett vinterlandskap och ha snöbollskrig.

– Vi vill vara de 15 roligaste dagarna på sommarlovet och bjuda på en festival som alla vill komma tillbaka till igen och igen. Ingen ska vilja vara någon annanstans i sommar än på Big Five Festival i Malmö, säger Pella Ström, projektledare på gatukontoret.

Big Five Festival är gratis och alla oavsett ålder är välkomna. Det finns ingen försäljning av mat eller dryck utan besökarna får själva ta med sig picknick. Vattenkranar finns för att fylla på medtagna vattenflaskor. Mer information om Big Five Festival finns på både Kul i Malmö och Malmö Forever.

Big Five Festival:

6-8 juli, Enskifteshagen kl. 12-19
13-15 juli, Lindängens IP kl. 12-19
20-22 juli, Mellanhedsparken kl. 12-19
27-29 juli, Kullarna Holma Kroksbäck kl. 12-19
3-5 augusti, Mölleplatsen kl. 12-19

Mer information om Malmö Forever:

Malmö Forever är en nylanserad sajt med gratisaktiviteter i Malmö som främst vänder sig till barn och ungdomar från 12–19 år.

Mer information om Kul i Malmö:

Kul i Malmö är en sajt med gratisaktiviteter som främst vänder sig till barn under 12 år, men har aktiviteter även för äldre barn.

Kontaktpersoner Kul i Malmö och Malmö Forever:

Susanne Falck, projektledare fritidsförvaltningen, 0723-542151, susanne.falck2@malmo.se

Monika Stanikowska, projektledare kulturförvaltningen, 0707-743411, monika.stanikowska@malmo.se

Kontaktperson Big Five Festival:

Pella Ström, projektledare gatukontoret, 0738-515335, pella.strom@malmo.se