Funktionshindrade med kontaktperson får nyckel till fritid och nöjen

Från den 1 januari 2009 erbjuds 330 funktionshindrade malmöbor tillgång till "Malmönyckeln", ett kort som ger möjlighet att gå 2, betala för 1, på nöjen, fritids- och kulturaktiviteter. Tanken är att personer med funktionsnedsättningar som beviljats en kontaktperson aktivt ska kunna ta del av fritid- och kulturutbudet där de bor och känna sig trygga i mötet med nya aktiviteter, platser och människor.

Utbudet är brett. Fotboll, opera, rock, trav, konsert, teater och gym är några av aktiviteterna som erbjuds liksom studiecirklar/föreläsningar från olika studieförbund. De aktörerna som anslutit sig till Malmönyckeln, så väl ideella som kommersiella och kommunala, sponsrar kontaktpersonen när han eller hon följer med kortinnehavaren på en aktivitet. Den funktionshindrade väljer fritt stödperson.

Initiativet kommer från Kontaktpersonverksamheten och Fritiden inom Malmö stad och är ett projekt som löper under 18 månader.

För mer information samt hur man anmäler sig se malmo.se/malmonyckeln

Hittills har följande aktörer anslutit sig till Malmönyckeln:

LdB FC Malmö
ABF Malmö
Kockum Fritid
Teater 23
Skånes Dansteater
Malmö Opera
Jägersro trav & galopp
Vuxenskolan
Amnesty Skåne-Blekinge
Sensus Studieförbund